Marcus
    om man går ett yrkesförberedande program el energi som jag vill gå, kan jag gå högskola efter fast det är yrkesförberedande?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    för att bli behörig till en högskoleutbildning efter ett Yrkesförberedande program måste man få godkända betyg i kurser Svenska 3 och Engelska 6, som INTE ingår i programmet, som man måste lägga till. Då får man GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier.
    Det är dock väldigt få högskoleutbildningar som inte kräver även SÄRSKILD behörighet, därför måste man nästan alltid komplettera på KomVux efter ett yrkesprogram - om man vill söka en högskoleutb.
    Jag råder dig att titta på www.yhguiden.se om du hittar någon utbildning där som lockar. Det är mer generösa behörighetskrav till en Yrkeshögskola.
    Mvh
    Mikael SYV