Emil
    Hejsan!

    Har lite svårt att klura ut vad jag vill jobba med när jag blir stor. Men jag är bra med datorer och tycker det är roligt, så nånting med datorer vore roligt.

    Då kommer problemet, jag vet inte om jag ska välja El och energi (dator och kommunikationsteknik) eller Teknik (Informations och medieteknik)

    Jag har svårt för matte och tror det är mycket matte. Har ca 220 meritpoäng.

    Vad tror ni är bäst för mig? Är inte heller jättebra på att plugga.

    Har ni nåt annat tips för att hitta vad man tycker är roligt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emil!
    Matten och även fysiken och kemi som också är obligatoriska ämnen på TE är rätt "tuffa" om man inte är bra kompis med de ämnena. Du kan t.ex kika på innehåll i mattekurserna på www.matteboken.seTE läser man t o m Matemamatik 3c och på inriktningen Teknikvetenskap är även Matematik 4 en obligatorisk kurs. Så, om vi utgår från den aspekten av din fråga att du, som du skriver "inte är bra på matte", då skulle jag utesluta både TE och NA. I så fall kan studier på EE passa dig mycket bättre!

    Du frågar hur man ska komma på vad man tycker är roligt att i framtiden jobba med. Och det är en mycket viktig fråga som många ungdomar ställs innan, men det är också svårt att ge svar på frågan; detta bl.a för att du förändras och omvärlden förändras också - det är 2 processer som ofta har stor påverkan på det sorters beslut (alltså om yrkesval). Och ingen vet exakt hur omvärlden kommer att förändras om några år (t.ex vem visste att Covid-19 skulle drabba oss?). Hur dina intressen utvecklas på några års sikt är det inte heller någon som kan ge pålitligt svar om... .
    Kika gärna på många yrken - på www.framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar!
    Gör några tester, t.ex gymnasieguiden.se/personlighetstest och framtid.se/test - resultat från personlighets- och intressetester kan ge bra underlag för vidare funderingar kring val av yrken och studier.

    • : Tack så mycket!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!