Maria Lúcia

    Hej, Det finns två utbildningar som jag funderar på. - elev/lärarassistent - Socialpedagog Jag undrar vilken av dem skulle leda till jobb i Eskilstuna och orter i närheten. Vilka typer av jobb som finns? Jag har pedagogisk bakgrund från hemlandet men ändå kunde inte få ett fast jobb i skolor. Jag är 48 år gammal och därför undrar vilken utbildning som kan leda till ett fast jobb. Tack på förhand Mvh M.L.S.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    yrkeshögskoleutbildningar får lov att starta endast om bedömning gjordes att det kommer stort behov på arbetsmarknaden, ett behov av just den kompetensen. Därför svarar jag att chanserna är goda att få jobb både efter yrkeshögskoleutbildning till lärarassistent och efter yh till socialpedagog. Men någon garanti kan jag (eller någon annan kollega till mig - en SYV) inte ge.
    Ang."fast jobb" så kan skolorna och andra arbetsplatser välja att endast anställa på "AVA" = allmän visstidsanställning (eller liknande tillfälliga anställningar) och det kan vi här på FRåGA SYV inte göra någonting åt.

    Du nämner din ålder, 48 år. Och jag tänker så här: yrkeshögskoleutbildningar till socialpedagog är på 2 år (alltså längre än utbildningar till lärarassistent, som är på mellan 1 och 1,5 år). Sedan finns det också en ettårig utbidning - till stödpedagog: var god se information på yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans-goteborg (den ges från Göteborg, på distans).

    • :

      Tack så mycket för all information du givit! Men utbildning till lärare assistent i stad jag bor är på Folkhögskola.  Kan man anta att Yrkeshögskolas utbildning är på något sätt av höger kvalitet och mer attraktivt till en arbetsgivare? Mvh

    • Anna :

      Yrkeshögskoleutbildningar ligger på Eftergymnasial nivå, är kända för sin höga kvalité och brukar innehålla mycket praktik inom utbildningen.
      Utbildningar på folkhögskolorna ligger oftast på gymnasial nivå, men kan finnas undantag - så se om just den utbildningen som du menar finns i din stad ligger kanske på eftergymnasial nivå.

      Yrket lärarassistent är annars i Sverige icke-reglerat vilket betyder att det inte är förbjudet för arbetsgivare att anställa precis vem hen vill med vilken utbildning som helst (detta på grund av ingen legitimation, certifikat eller registrering krävs inom det yrket).

    • : Tack igen!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer