Hej Jon,

    om det är ett nationellt svenskt gymnasieprogram, ej IB, där undervisning är på engelska, som eleven vill gå - måste hen bland annat ha godkänt betyg i svenska motsvarande vårterminen i årskurs 9 i den svenska grundskolan. Om eleven ej kommer få ett sådant betyg via Sofia distans, kan hen göra en prövning i svenska. Utan godkänt betyg i svenska från vårterminen i årskurs 9 är hen ej behörig till ngt. nationellt svenskt gymnasieprogram men kan kanske läsa på IM, t.ex Språkintroduktion.
    Annars, så är det Gymnasieantagningskansliet som "validerar" betygen, inte personal på de enskilda gymnasieskolorna.
    I vilken stad finns din gymnasieskola? Är det en kommunal eller en fristående gymnasieskola? Detta frågar jag för att kunna hänvisa till rätt gymnasieantagnigskansli och i fall det är en kommunal gymnasieskolan, kanske du/ni kan få hjälp på Utbildningsförvaltningen i den aktuella kommunen.
    Vänligen
    ANNA