Anders

    Hej! Tänkte läsa pogramet Elevassistent/barnskötare Bas på komvux till våren. Sen vill jag läsa fördjupning mot barnskötare, men förstår inte riktigt om jag behöver läsa bas för att få läsa fördjupning. Och om jag behöver läsa bas först kan jag ansöka till båda samtidigt eller måste jag läsa klart bas först och sen ansöka till fördjupning? Vore tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,
    du får gärna länka till informationen om den utbildningen som din fråga avser.
    Med "bas" på komvux brukar man mena utbildning på grundskolenivå, ej gymnasial nivå. Det är ofta personer som har max 6 års skolgång från hemlandet som antas till "bas"utbildningar. Men annars så kan komvux i varje kommun "hitta på" egna benämningar som "provux" eller "baspaket" och det kan i olika kommuner menas olika saker.

    Allmänt gäller
    Yrken elevassistent och barnskötare är i Sverige icke-reglerade. Alltså varje arbetsgivare får fritt bestämma vem som anställs, och man kan därför bli anställd med vilken utbildning som helst.

    • : Hej Anna! Jag hade tydligen slarvat och informationen fanns på hemsidan. Typsikt! Men tack för informationen!
    • Julia : vi gör vårt bästa i att svara på de frågor som ställs. Lycka till!