Hej Tilda, trivs du med utbildningen? Är det endast boende som du inte trivs med?
    Har du pratat med dina föräldrar/vårdnadshavare? Kan de försöka ordna boende till dig - via vänner/bekanta?
    Din skola kan kanske försöka hitta någon familj som har ett extrarum som de kan hyra ut till dig?
    ***
    Annars så är det svår bostadssituation så gott som i hela Sverige, tyvärr. Det är svårt att hitta bostad.

    Jag undrar också om det finns ngt. man kan göra för att du ska trivas bättre på elevboendet?

    Prata med kurator på din skola och med din klasslärare/mentor och kanske också med rektor på ditt program. Eller så får dina föräldrar/vårdnadshavare prata med din skola (du är inte myndig och det är dina vårdnadshavares ansvar att företräda dina intressen).

    Vi här på Fråga SYV kan inte lova att det går att ordna ngt. annat boende. Många ggr är det slump/tur som avgör om man hittar boende eller inte.

    Jag antar att det är din skola som har ordnat elevboende åt dig; och då anser skola att de har fullföljt sina åtaganden. Det är svårt för skolpersonal att garantera att alla ska trivas på elevboendet... om inte det är så att det är ngt. som enkelt kan åtgärdas - t.ex kanske du kan trivas bättre med trevligare inredning på rummet? Det kan kanske dina föräldrar hjälpa till med?

    Du kan berätta lite mer om din situation och om vem du redan har pratat med och vilka svar du fick... så ska vi försöka hjälpa dig allt vi förmår!

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

    SYV-besökare SYV

    Hejsan!

    Vad tråkigt att du inte trivs på elevboendet! Så vitt jag vet, finns det bara ett enda elevboende i Norrköping, så det du kan göra är att:
    - söka en hyres rätt,

    - köpa en bostadsrätt
    eller
    - söka en andrahandslägenhet. Det kan ju finnas en del på Blocket men jag har också hört att det kan finnas en del info på Universitetets anslagstavla.

    Hoppas du hittar ett boende som passar dig bättre.

    Lycka till!

    S. :)