A
    Hej!
    1. Jag är intresserad Vrg Odenplan, naturvetenskap, men vet att det är en s.k. elit-skola.
    Mina betyg just nu ger mig en meritpoäng på 300 (utan språkvals betyg) så jag tror att jag kan komma in, jag har även läst väldigt mycket om skolan och det verkar som eleverna stöttar varandra i studerandet och det är bra gemenskap & lärare i skolan. Dock är jag ändå orolig för att inte klara skolgången, att mina betyg ska sänkas osv i gymnasiet; jag tycker det är kul att studera, men ibland väldigt krävande och pressande. Är det bättre för mig att välja en skola med "lägre prestation"? Eller ska jag våga satsa?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, det var en svår fråga för mig att svara på - tror bara du själv kan komma på vad som är bäst för dig och dina förutsättningar. Att skolan verkar ha elever som stöttar varandra kan ju vara oerhört värdefullt och sporra till studier.

    Gymnasiet är såklart mer krävande än grundskolan pga att man läser tidsbegränsade kurser så ibland kan det ta tid att vänja sig vid systemet. Kanske du redan nu kan förbättra din studieplanering, studieteknik, bli mer disciplinerad i dina studier för att förbereda dig - om du inte redan gör det.

    Gå en provdag på skolan om det går - då får du syn på typen av undervisning, elever, lärare en vanlig vardag och kanske kan du på så sätt avgöra om det är en skola för dig - och om det är det- hur du kan förbereda dig inför gymnasiet. /Lena, Syv