Yona
    Hej, jag visste inte vem jag skulle fråga så jag ställer frågan här.
    Vår klass ska på en bokmässa, och vi ska åka själva och skolan kommer inte att betala till oss buss biljett. Och jag har inte pengar för att kunna köpa två bussbiljetter (gå och tillbaka )+ lunch. Har jag rätt att få en busskort för denna dagen? och isåfall vem ska jag säga till?
    • Daniel :

      Fråga din klasslärare/mentor. Hen får ta fram ett svar. Du är ju inte ensam som inte kan eller inte vill betala för resan, antar jag... Ni är ju många elever i din klass så ni borde få svar från er skola om vad som gäller som också håller juridiskt sett. Ytterst ansvarig är på en skola - en Rektor.

    • Anna : Hur går det med frågan om busskortet eller på ngt sätt transport till Bokmässan? fick du svar och vilket svar fick du? Kommer du avstå från att åka pga du inte har råd? I så fall så skulle jag föreslå att du gör en "redovisning" om hur Bokmässan presenteras på webben (alltså du gör en sort Virtuell besök till mässan) och lämnar in den redovisning till läraren, som ersättning för utebliven "skoldag", så att du både inhämtar kunskap och ej riskerar bli stämplad som "skolkare".

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Yona!
    Du ställer en fråga om elevens rättigheter, som en studie- och yrkesvägledare inte kan svara på... i alla fall den SYV som inte jobbar på just din skola. Jag tänker på att undervisningen är gratis och eleverna har rätt till busskort för att ta sig till sin skola, men om eleverna har rätt att få resorna betalda till andra ställen än just sin skola eller en praktikplats (om praktiken är obligatorisk), eller som i detta fallet en resa till en bokmässa... kan vi på fråga SYV tyvärr inte svara på.
    Jag tänker på att i fall du inte har råd och avstår från att åka, skulle det då noteras som skolk? - kan inte svara på den frågan heller. Du kan testa ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200 (skolverket har bland annat anställda jurister som är experter på skol-juridiska frågor).
    Som jag redan skrivit i en kommentar till din fråga: ytterst ansvarig är rektorn på din skola. Kontakta din klasslärare/mentor först och om hen ej svarar eller svarar att hen inte vet, kontakta rektorn. Du skriver i din fråga att din skola inte betalar för resan, och då har ni i så fall redan fått information om att er skola ej kommer att betala för era bussbiljetter, eller? På vilket sätt fick ni den informationen? Har du frågat om vad som händer om du ej reser till bokmässan på grund av att du inte har råd? Jag tycker att du borde i så fall slippa anmärkning om skolk... men kan annars inte ge så mycket mer information kring den frågan, tyvärr.

    • Yona : Hej Daniel, tack så mycket för din svar, jag ska prata med min mentor och ska se om jag får svar, annars kommer jag att prata med min rektor. Tack igen!
    • Julia : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! FRåGA SYV håller tummarna för dig!
    • Anna : Kap 15 skollagen - §17-18: säger att gymnasieskola är avgiftsfri... "i huvudsak".