Napoleon
    Hej jag har en gymnasieexamen från ekonomiprogrammet med 2500 poäng.
    Men jag läser nu på komvux för att kompletta några ämnen som jag inte hade från gymnasiet. Utbildningen jag vill komma in på har som behörighetskrav fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2.

    Så när man räknar ut snittet ska man då räkna med Fysik 1, Kemi 1 och Biologi 1 eller räknar man bara fysik 2, kemi 2 och Biologi 2?

    Så räknar man ut snittet på 2800 poäng eller 3100 poäng?

    Med vänlig hälsning Napoleon

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Napoleon, *L* ;-)
    du ställer en intressant och ovanlig fråga!
    Låt mig först försäkra mig om du jag förstår dig rätt.
    Stämmer detta:
    du fick Gymnasieexamen med 2500 p.
    du läser nu på komvux Fysik 1 och 2, Kemi 1 och 2 och Biologi 1 och 2?
    Kurserna Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2 krävs för behörighet till den utbildning som du vill söka på högskolan.
    Du undrar om betyg i kurserna Fysik1, Kemi 1 och Biologi 1 räknas med i Jämförelsetal. Har jag förstått din fråga rätt?

    Det är, som sagt, en intressant frågeställning och jag är inte säker på att jag kan svar på den frågan.
    Enligt Antagning.se /som bestämmer ang. antagning till svenska högskolor/universitet/ räknas kurserna med i Jämförelsetal om de är BEHÖRIGHETSGIVANDE eller om de ger Meritpoäng.
    Å ena sidan, så krävs inte Fysik1, Kemi1 och Biologi 1 för behörighet, men - å andra sidan, så är de "underliggande kurser".
    För att du skall ha ett helt korrekt svar på din fråga, hänvisar jag dig till Antagning.se: https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ - klicka på en "knapp" FRÅGA OSS? - så kommer kontaktformuläret fram där du kan skriva in din fråga.
    Jag kunder inte hitta svar på din fråga på deras hemsida. Se om du hittar svar på hemsidan eller skicka din fråga till Antagning.se.

    Det är deras bedömning som gäller, det är de som kommer att räkna på dina betyg och jag tycker att reglerna kan i ditt fall tolkas på två olika sätt. Vilken tolkning som Antagning.se applicerar - är det bara de som vet.
    Du får hemskt gärna återkomma och berätta vad du får för svar från Antagning.se.
    Vi på Frågasyv.se är nyfikna på svar & kommer att hålla tummarna för dig!

    Bästa hälsningar
    Anna SYV