Elev
    Hej! Just nu går jag ettan i gymnasiet och har alltid tänkt på att bli pilot. Går i samhällsvetenskap och har läst om pilot yrket. Fick reda på att det kostar oerhört mycket vilket varierar mellan 400.000-1000000 kr.

    Har läst mycket och man kan ta lån men ibland räcker det inte tillräckligt mycket för att täcka kostnaden för pilot utbildningen. Oavsett vilket lån man får är man som sagt tacksam men är otroligt tveksam. Vill verkligen bli pilot men kostnaden för mig jätte skeptisk. När man tar lån hur länge har man på sig att betala tillbaka det och finns det någon stipendium som man kan ta som också kan täcka en del av kostnaden?

    Tror du/ni att lönen man får som en nyutbildad pilot kan betala av lånet man fått av banken? Och kostar hela utbildningen 400.000- 1000000 kr eller är det för en viss tid? Eftersom pilotutbildningen tar 2,5 år

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Bella,
    du får bäst hjälp med att få svar på dina frågor om kostnader kring pilotutbildningar om du vänder dig till de som utbildar, till skolorna/utbildningsanordnare. Situationen kring kostnader är olika om man läser en subventionerad yrkesghöskoleutbildning till pilot/trafikflygare eller om man läser en privat utbildning (OBS! en och samma skola kan ibland bedriva yrkeshögskoleutbildningar och privata utbildningar). Det är billigare att läsa en yrkeshögskoleutbildning men också svårare att komma in för att fler söker och konkurrensen om varje utbildningsplats blir mycket hårdare, jämfört med privata alternativ.
    De yrkeshögskoleutbildningar som vi känner till idag (till pilot/trafikflygare) sträcker sig till start mars 2027 och är beviljade att bedrivas av Trafikflyghögskolan vid Lunds universitet. Varje år (ofta i mitten av januari) kommer besked om vilka nya yrkeshögskoleutbildningar och vilka nya starter på befintliga utbildningar som beviljas. Fler utbildningar till trafikflygare/pilot kan i framtiden beviljas, men det vet vi idag ingenting om.
    Priserna hos privata skolor kan ändras. Det är därför svårt att planera på flera års sikt. Försök skaffa extrajobb och sommarjobb och spara så mycket pengar du kan. Ställ frågorna till de som utbildar om hur deras studerande brukar ha råd att gå utbildning. Det kan hända att någon skola förmedlar fördelaktiga lån (också det kan ändras över tid och det som gäller idag kanske inte gäller om några år).