elev

    Hej! Jag är en student som kommer ta student denna året så jag undrar. Om min meritpoäng är 17 och sen vill jag läsa ett nytt ämne som t,ex engelska 7 kommer mitt meritpoäng vara 18? eller det kommer att raknas som behörig sak? eller hur kommer meritpoäng vara??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Jo, om du har meritvärde på 17.0 och inte (ännu) har maximalt antal meritpoäng, då kommer du att få + 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i kursen engelska 7 men betyget i eng 7 kommer även räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal och höjning av ditt meritvärde kan både bli högre än just + 1.0 eller lägre. Exempel: vi säger att du idag ännu inte har några meritpoäng och du får A i eng 7, ditt snitt höjs med cirka + 0.1 och sedan plussas 1.0 som merit/extrapoäng, och den totala höjningen blir lite högre än + 1.1 men om du får E i eng 7, då sjunker ditt snitt med cirka 0,3 (lite mindre än exakt 0.3) men sedan plussas 1.0 på, så höjningen blir cirka + 0.7 (lite högre än just + 0.7) och ditt nya meritvärde blir lite högre än 17.7. Försök få så högt betyg i eng7 som möjligt. Kika gärna på gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare