Leonarda

    Hej! Jag är en tjej som är 13 år gammal och är besatt och ääääälskar allt som har att göra med medeltiden(speciellt kläder) Jag har på mig till skolan stora mantlar, korsetter och klänningar, balklänningar som har allt att göra med medeltiden, jag känner mig väldigt utanför och det känns hopplöst att hitta nån som har ett intresse som jag så därför är mitt fråga om det finns en gymnasiet(behöver inte va I Sverige) där allting handlar om medeltiden, man bor ju i en slott, man spelar bågskytte och spetsning och rider på en häst och att man klär sig i medeltidskläder typ som Hogwarts fast utan häxor och trollkarlar. Det känns så hopplöst för jag tror att det finns ingen sån gymnasiet och det är jobbigt för mig för det känns som om jag blev född i fel century och alla andra har ett annat intresse. Finns det nån enda chans att det finns nånstans en sån skola, kanske behövs inte vara allt för medeltiden men bara att kläderna är medeltids skulle vara jätteglad att komma bland dom som är som jag och att det finns en sån skola

    • Julia :

      I vilken stad vill du gå på gymnasiet? Vilken årskurs går du nu? Går du årskurs 7 eller 8 nu?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Leonarda!
    om du är 13 år, kommer du inte söka till gymnasiet till hösten 2020, utan senare.
    Vilka gymnasieskolor som finns och vilka utbildningar de erbjuder är inte konstant, utan förändras: skolorna lägger ner, ändrar sitt utbildningsutbud och så öppnas nya skolor ibland.
    Det är alltså för tidigt att välja gymnasieskola. När det blir dags för dig att söka till gymnasiet, kanske ska du söka till en skola som idag ännu inte finns.

    Befintlig utbud av gymnasiala utbildningar finns att se på www.gymnasieguiden.se
    Men ngn "medeltida-gymnasiet" känner vi på FRåGA SYV tyvärr inte till.

    Vänligen
    Julia

    • : Jag frågar om det finns nån i en annan land, behövs inte va I Sverige. Som det finns utbildningar där det handlar om medletiden
    • Julia :

      Vilka gymnasieskolor som finns i andra länder kan också förändras. Utbud av utbildningar är inte konstant. Det är för tidigt ännu att planera för ansökan till gymnasiet. Det är när du börjar årskurs 9 som det blir dags "på riktigt". Men ta och kika på inriktning TeaterEstetiska progreammet, det är en utbildning som kanske kan passa dig - om du ska gå gymnasiet i Sverige. du kan också "kasta ett öga" på inriktnign Textil DesignHantverksprogrammet.