Alexandra
    Hej! Jag är född 1995 och har redan gått om årskurs 1 på gymnasiet en gång. Jag har fortfarande IG i alla ämnen inte för att jag har fått dåliga resultat på proven utan för att jag har varit frånvarande. Min SYV säger att jag ska till årskurs 2 för att jag har redan gått om och ingen kan tvinga mig att gå om igen. Men ingen skola vill ta emot mig!!! Vad ska jag göra? Jag vill inte gå om även fast det rekommenderas. Något annat sätt för mig att fortsätta till 2an?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, min första tanke är - varför upprepa något som inte riktigt har funkat? Kanske du ska testa en annan skolform? Du är ju över arton så du skulle kunna testa ett vuxenalternativ till gymnasiet som t.ex. Folkhögskolans allmänna kurs som ger en grundläggande behörighet till högskola. Läs lite mer här och diskutera med din Syv - att gå upp i år två utan kunskap från år ett kan ju bli knepigt.

    http://www.folkhogskola.nu/

    /Lena, Syv