Sara

    Hej, Jag har hört av andra att man endast läser en kurs åt gången i universitet, per termin, och att det är en av de större sakerna som skiljer universitet från gymnasiet. Dock såg jag precis att på Socionomprogrammet i Stockholms universitet läser man 4 stycken 7.5 poängs kurser under en termin, första terminen. Innebär det då att jag kommer läsa hela 4 kurser på en termin som i gymnasiet? Mvh, Sara

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    det kan vara väldigt olika hur man läser på högskolenivå. Man kan läsa en stor kurs (á 30 högskolepoäng) på en termin eller läsa flera små kurser: en i taget eller alla samtidigt.
    7.5 hp är endast en fjärdedel av heltidsstudier under en termin (20 veckor).
    Om man på det programmet som du frågar om läser en kurs i taget (fem veckor per kurs) eller blandar kanske 2 kurser och läser dem under 10 veckor, tillsammans eller samtidigt... :) eller läser alla fyra små kurser samtidigt - är det personal som jobbar på just det programmet som borde veta och kunna svara om.

    Skillnader mellan gymnasiala studier och högskolestudier
    är flera. Jag tycker att den största är att man behöver ta mycket mer ansvar och det både för närvaro, för att läsa hela tiden och inte spara allt tills dagen innan tentan och även för sin ekonomi och boendesituation mm.
    Studier på högskolenivå är också mer krävande, svårare - eftersom de är på högre nivå än gymnasiet. Mycket "inläsning" brukar ingå, alltså man får information från lärarna att t.ex "de här 120 sidorna måste ni kunna innehåll i tills nästa vecka" - sedan är det inte säkert att "förhör" kommer att ske, utan det kan vara så att det är först på tentan i slutet av kursen som man får visa upp vad man har lärt sig.