Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    nu har jag pratat med en sakkunnig från Rekryteringsmyndigheten och fick följande svar:
    det är nästan alltid mycket svårt (kan vara omöjligt) att hinna göra ansöka till polishögskolan till höstterminen om man tar ut examensbevis i juni samma år. Om avslutning på din skola är sista dagarna i maj och du får ut ditt examensbevis t ex 30 maj, då kan du kanske hinna. "Problemet" här bli att ansökan till polishögskolan måste från början vara komplett, alltså går inte göra ansökan och sedan komplettera med examensbeviset från gymnasiet. Polismyndigheten behöver också ha 35 dagar på sig att göra säkerhetsprövning på sökande till polishögskolan och i juli brukar de ha stängt, så man måste hinna boka in sig på testerna som sker i juni - om några lediga tider då kommer finnas kvar... så "summan av kardemumman" blir att det är mycket beroende på när du får ut ditt examensbevis från gymnasiet och det måste du fråga på din gymnasieskola.
    Det är mer rimligt att anta att du hinner ansöka till polisutbildningen till nästkommande vårtermin.
    ***
    Svar på din andra fråga om styrketest är följande: träna så att du blir så stark som möjligt och har så bra kondition du kan få! ngt.annat svar kunde inte den sakkunnige ge... Det är nämligen en maskin som mäter, när man "drar i stången" - och så ger maskinen svar på vilken nivå man bli placerad... det går inte säga att man måste kunna lyfta si och så många kilon får att bli godkänd (det är i alla fall vad den sakkunnige säger som svar på den frågan). så, mitt råd är att du tränar så att du blir så stark som möjligt och även få upp konditionen så mycket det går (inför testerna).

    Studie- och yrkesvägledare