Faisa
    Hej
    Jag vill bli en Barnkirurg, men går i Vård och Omsorg.Vilket betyder att jag behöver Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Jag pratade med min syv om jag kunde lägga till Matte 1 till 3, Matte 4 är inte available i min skola. Så hur ska jag göra är det bäst att gå i en Naturvetenskapligt basår eller Komvux. Kan du snälla ge tips på vad jag ska göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Faisa!
    Jag råder dig läsa på VO kurser för Grundläggande behörighet, dvs svenska 3 och engelska 6, vilket du har rätt till. Läs också Matematik 2a och om du kan - även Matematik 3.
    Då blir du behörig till naturvetenskapligt basår.
    Du kan då efter gymnasiet söka både till Komvux och till basår på högskola. Om du kommer in på båda, dvs får utbildningsplats på komvux och på basåret - kan du i så fall välja sen, vilken plats du väljer att använda och vilken plats du tackar Nej till.

    Hälsningar
    Mikael SYV