Janine
    Hej, jag undrar ifall jag kan utbilda mig till något helt annat än inom tekniken när jag blir äldre om jag tar teknikprogrammet nu i gymnasiet? Alltså det vill säga att ifall jag går teknikprogrammet.. Kan jag ändå utbilda mig som en till exempel psykolog till högskolan eller måste jag läsa samhällsprogrammet eller vissa ämnen i högskolan som jag skulle gjort i gymnasiet? Men eftersom programmen är så bred så kan man väl nästan utbilda sig till vad man vill eller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, Janine!
    Du har helt rätt i att man kan utbilda sig till nästan "vad för nåt som helst" efter Teknikprogrammet.
    Behörighet till utbildning Psykolog på högskola/universitet är Matematik 2 och Samhällskunskap 1b + Grundläggande behörighet som alltid krävs för alla Högskole/Universitetsutbildningar.
    Grundläggande behörighet är "inbakat" i alla högskoleförberedande gymnasieprogram och även på alla yrkesprogram har man rätt att läsa kurser för just Grundläggande behörighet.
    Samhällskunskap 1b och Matematik 2(b) ingår som obligatoriska kurser på Teknikprogrammet.
    Så du blir behörig att söka Psykolog-utbildning direkt efter Teknikprogrammet.

    Det är sällan det spelar roll exakt VILKET program man läste på gymnasiet när man söker till en Högskoleutbildning, utan det är vissa Kurser för Särskild behörighet som man måste ha men på vilket program man läste de kurserna spelar ingen roll.

    Det är lite annorlunda när man söker en Yrkeshögskoleutbildning där det ofta krävs arbetslivserfarenhet och/eller att man har gått på ett visst gymnasieprogram. Dock är det möjligt att ändå komma in även på en Yrkeshögskoleutbildning (även om man läste "fel" program på gymnasiet). Detta pga man kan söka i "fri kvot" till en yrkeshögskola och i fall sammantagen bedömning görs att man kan klara utbildning, kan man ändå komma in. Se hela utbudet av yrkeshögskoleutbildingar på www.yhguiden.se

    Här kan du titta på några exempel: http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/reklam-marknadsforing
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/digital-content-designer
    http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/teknikinformator1

    Det är mycket bra att tänka framåt och planera långsiktigt och jag rekommenderar att du tar del av info- som finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet

    Min förhoppning är att du får hjälp från mitt svar och jag önskar dig stort lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!
    vänligaste hälsningar Anna Syv