K
    Så kommer jag konkurrera med andra på högskolan i en kurs som kräver matematik4?

    Om jag har F i matematik 4, och vill gå i en kurs i på högskolan som INTE kräver matematik 4, så blir det väll helt lugnt för mig?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, njaa, så här är det; om du söker till högskolan till ett program som har femton platser och och tjugo söker - då måste högskolan göra ett urval - då konkurrerar du om platsen med ditt jämförelsetal (ditt slutbetygsvärde).

    Får du således F i Matte 4 får du ett lägre jämförelsetal - eller hur? Det kan försämra din konkurrenskraft om det är många som söker och har högre värde än dig. Men finns det platser så spelar inte ditt F någon roll eftersom det då räcker med att vara behörig till programmet. Hoppas du förstår hur det funkar. /Lena, Syv