SYV-besökare
    Hej
    har i projektet en vuxen person - över 20 år, som är tvungen att jobba för att försörja sig /hen har jobb/ men vill komma in på högskola. Hen har i princip ingen gymnasial utbildning, endast några påbörjade men icke-avslutade kurser. Vad finns det att göra? hen vill kunna studera och jobba samtidigt och vill bli behörig till högskolestudier snarast möjligt.
    Tacksam för svar.
    S.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    uppnå behörighet till högskolestudier kan man på olika sätt, bl.a genom ”reell kompetens” - då krävs det 3årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid som man uppnådde efter det att man fyllde 19 år + några få godkända kurser från gymnasiet, se mer info om det på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/
    Och sedan gör man Högskoleprovet (för att ha någonting att konkurrera med) och så får man också se vad för Särskild behörighet som krävs som t.ex kan vara Matematik 2 och Samhällskunskap 1b - för att bli behörig till socionomprogrammet; eller Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4 - för att bli behörig till Veterinär- eller Marinbiolog-utbildningar.
    *******
    Samtidigt som man jobbar kan man studera på distans. Både komvux och folkhögskolorna brukar erbjuda läsa på distans.
    *******
    Förutom högskola/universitet finns det studier på Eftergymnasial nivå även på andra ställen, som t.ex inom yrkeshögskola: hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se
    Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in även obehöriga; därför kan man söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar och komma in på många olika yh (samtidigt som man söker till folkhögskolorna och till komvux och/eller till högskola eller jobb eller andra utbildningar).

    Om personen i fråga vill komma in just på Högskola/Universitet då måste hen uppnå Grundläggande behörighet + se om hans/hennes högskoleutb. även kräver Särskild behörighet.

    Om man jobbar heltid, rekommenderar vi att läsa på max halvtid vid sidan av studierna, inte mer - detta för att ha en rimlig hans att få godkända betyg + för att inte överanstränga sig.

    Vänliga hälsningar
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare