cofi

    Hej, Jag har ett A-betyg i Religionskunskap 2 samtidigt som jag aldrig studerat kursen Religionskunskap 1. Ett "misstag" skedde på komvux då det var planerat att jag skulle plugga Religion 1, som jag påbörjade, och jag avbröt kursen efter att jag redan blivit antagen till Religion 2, som jag senare genomförde och fick betyg i. Har jag fortfarande grundläggande behörighet för en examen i Samhällsvetenskap utan Religion 1? Jag har varit i kontakt med SYV på min kommunala vuxenutbildning, och fick ett kort mail på min fråga som löd "Kollade lagtexten och det är inte specificerat att det måste vara just religionskunskap 1 – det står 50 poäng i Religionskunskap". Dock uppges annan information när jag forskar själv på nätet. Skulle därför vara tacksam för en andra bedömning från en SYV. Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad min åsikt är kommer inte spela någon roll i det fallet du beskriver. Det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som kommer utfärda ditt examensbevis. Ytterst är det upp till rektorn på komvux att ta ställning till vilka kurser som kommer ingå i ditt examensbevis. Jag tror dock att det är OK för dig att ta in Religion2 i ditt examensbevis när du saknar betyget i Religion1.
    Om du ännu inte är färdig med alla kurser du behöver få betyg i för att kunna ta ut examensbevis från komvux, då kan du överväga att läsa Religion1 eller göra prövning i den kursen (du har ju uppenbarligen mycket goda kunskaper i ämnet, så du borde ganska lätt få betyget A i Religion1).

    Studie- och yrkesvägledare
    • cofi :

      Tack för svaret. Jag skulle läst Religion 1 efter Religion 2 om de inte var 50p kurser, för problemet är att jag även läst Psykologi 1 (också A betyg och därför ingen bra anledning att byta ut det) som också är värd 50p. Om jag då läser Religion 1 kommer jag behöva läsa en extra kurs värd 50p kurs för att sammanlagt antal gymnasiepoäng inte ska sluta på 2350 istället för kravet på 2400.

    • Milla : Jo, jag förstår... komvuxexamen innehåller 2400p. och 50p.-kurser (eller 150p.) måste "matcha"...