Hej Fatima,
    jag tror du menar Meritpoängen/extrapoängen... de får man för moderna språk 3 och 4.
    Väljer du läsa nybörjarkurs t.ex Tyska 1 eller Franska 1 kommer det betyget du får (t.ex A eller B eller vilket betyg du får för kursen) räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Men lägre kurser i ämnet Moderna språk än nivå 3 ger inte merit/extra-poängen. Var god läs på gymnasieGuiden.se/merit

    • : Okej, så om jag förstått det rätt så ger spanska 3 & 4 extra merit. Men finns det andra kurser inom natur som kan ge dem där 2,5 poängen?
    • Mikael :

      Du kan på Gymnasieguiden.se se exakt vilka kurser som ger meritpoäng. Förutom moderna språk är det engelska 7 och högre kurser i matte.

    • : Okej, tack!