Anonym
    Måste man läsa engelska 7 för att få högskolebehörighet, eller räcker det med att endast läsa engelska 6 och svenska 3? Jag går förresten på handels- & administrationsprogrammet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Eng 7 krävs inte för behörighet. Det räcker, alltså med Eng 6 och svenska 3.
    Varför många elever vill läsa Eng 7 är för att godkänt betyg i den kursen ger 1.0 (av 2.5 möjliga) meritpoäng. Det hjälper, alltså, ganska mycket - i konkurrensen om utbildningsplats på högskola eller universitet i Sverige.
    Du läser på HA programmet, det är ett yrkesprogram och kurserna för grundläggande behörighet (eng 6 och sv 3) ingår inte som obligatoriska i ditt program, men du har rätt att läsa dem - om du säger till på skolan.
    Du blir, alltså, behörig till högskola - utan eng 7.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare