Sara
    Jag har valt att läsa engelska 7 som utökat program till hösten. Jag har redan fulla meritpoäng och vill bara läsa kursen då jag tror att det är lärorik. Min SYV säger att jag måste räkna med betyget som jag får i kursen i mitt snittbetyg eftersom att det är meritpoängsgivande kurs. Jag skulle helst inte räkna med den i mitt snittbetyg eftersom att det kommer att sänka mitt snitt, och eftersom att jag redan har fulla meritpoäng så tänker jag att det kanske går att komma runt på något sätt? Dvs om jag, när jag inte behöver meritpoängen, kan läsa engelska 7 utan att behöva räkna med betyget i mitt snittbetyg.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara !

    Det är inte du, vi eller din syv som räknar ut ditt meritvärde, utan det gör Antagning.se - det gör t o m automatiskt av ett dataprogram som Antagning.se använder sig av.

    Enligt den förklaringen som vi tidigare har fått från Antagning.se så räknar inte dataprogrammet in U-kurser, utökade - om de ej meritpoäng. Och Eng7 i ditt fall kommer inte ge meritpoäng... du menar att du kommer att ha betyg i moderna språk3 och 4 och även i högre kurser i matematik? Som sagt, om du får genom dina "vanliga kurser", som inte är utökade, redan får max i merit, då säger Antagning.se att deras dataprogram inte räknar in betyg i utökade kurser.

    Men du får gärna kontakta Antagning.se själv och få svar direkt från dem.

    Hälsningar

    Peter SYV