Sara

    Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag har lite svårt för engelska men vill börja ta tag i det och vill gå natur på jensen i Uppsala. I jensen har de gjort engelska 7 till en obligatorisk kurs om man läser natur. Jag vet inge om jag kommer att klara av engelska 7 men jag vill gå natur på jensen. Men då är också frågan hur stor chans är det att man får ett f i den kursen och nu har jag ingen anning vad jag ska söka till. Men sen finns det också natur kriminolog men vad är igentligen skillnaden mellan dem? Och problemet är att jag inte vet hur det ser ut om 3 år.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    enligt de uppgifter vi har så kommer NA starta i Uppsala på 12 olika gymnasieskolor: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?
    Att en skola gör en valbar kurs till en "obligatorisk" förekommer, detta bl.a för att underlätta planering och schemaläggning och vad gäller just engelska 7 så är tanken att kursen ger + 1.0 meritpoäng och att det är nästan alltid bra att kunna mer engelska. Om meritpoängen kan du läsa på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    ***

    Det ännu gott om tid innan du måste bestämma dig definitivt; det är när sista dagen i Omvalsperioden senare på våren, kommer - som du måste ha bestämt dig (det är de valalternativen som ligger i din ansökan sista dag i omvalsperioden, som kommer gälla).

    Tips!
    Ta tag i engelskan, vilket du skriver att du ska göra! Bl.a prata med din lärare i engelska; fråga läraren om vad hen tycker om dina möjligheter att klara av gymnasieengelska inklusive engelska 7, som är tredje kurs i engelska på gymnasiet.
    Annars så kan man få ut examensbevis från gymnasiet även med F i eng7. Men det är givetvis bra att försöka få så högt betyg som möjligt! Om kraven för examensbevis från gymnasiet kan du läsa på gymnasieguiden.se/informeras/examen