anna

    Hej syv! Jag ville göra prövning i engelska 7 som en utökad kurs i trean på gymnasiet. Sen ansåg jag att engelska 7 blir för svårt och jag bestämde hoppa av den och inte fortsätta med prövning. Betyder det inte att kursen måste tas bort helt från mitt studieplan? Varför har jag engelska 7 fortfarande som en utökad kurs trots att jag pratade med min syv och vi kom överens att jag skulle hoppa av den?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det är mycket ovanligt att eleven får göra prövning som U-kurs. Prövning har gymnasieelev rätt att göra om hen fick F i kursen eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde ges.
    Du måste prata med SYV på din gymnasieskola och få reda på vad som gäller. Om du inte läste kursen och inte gjorde prövning i den, borde inte något betyg "dyka upp" i examensbeviset.
    Vänligen
    Julia