Sofie

    Hej, Jag funderar på att söka till en masterutbildning på engelska i Köpenhamn. Det står att krav är engelska på danska nivå A. Jag undrar nu vad detta menas med för att vara helt säker. Jag har läst engelska 6 och 7 på gymnasienivå i Sverige (förutom min kandidat såklart) är detta tillräckligt för att möta spåkkravet? Vänlig hälsning, Sofie

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,
    ställ din fråga till den utbildningen i Danmark som du vill komma in på och/eller till Öresund-direkt. Min erfarenhet är att Öresund-direkt kan hjälpa att få svar på den typen av frågor som du ställer.
    Högre kurser i engelska än eng7 finns inte på gymnasienivå i Sverige. Masterprogrammen kräver att man har kandidatexamen inom rätt kunskapsområde. Eftersom masterprogrammet enl.vad jag förstår av din fråga bedrivs på engelska (undervisningsspråk Engelska) så kanske de önskar att även kandidatprogrammet lästes med undervisningsspråk Engelska (vi på FRåGA SYV vet inte det, vi har ingen egen expert på studier i Danmark). Du kan också söka och se om du kommer in. Tänk på att även om man uppfyller alla krav på behörighet är man inte garanterat utbildningsplats utan du måste konkurrera med dina meriter.
    I Sverige kan antagningsgrupperna på lärosätena göra (ibland) undantag från behörighetskraven, eller bedöma personer som behöriga "på andra meriter". Det kanske de i Danmark också kan göra. Så, mina förslag till dig är att du antingen chansar och söker på de meriter du har och ser om du kommer in, eller att du ställer din fråga till antagningsgruppen på den utbildningen som du vill komma in på och/eller till Öresund-direkt.