Hejsan123

    Hej, är en tjej på 17 som ska hoppa av gymnasiet pga psykisk ohälsa. Och funderar på att jobba istället. Men behöver hjälp med min engelska. Kan kommunen hjälpa mig att få extra lektioner med engelskan? KKA alltså för dom kommer kontakta mig när jag hoppat av

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,
    KAA-ansvarigas uppdrag är att försöka få "hemmasittare" in i skolans värld, eller hjälpa dem att få jobb. På vilket sätt de kan hjälpa just dig kan jag inte svara på. Lektioner i engelska finns inom gymnasieskolan, på folkhögskolorna, inom komvux och inom studieförbund. En tanke är att du kan försöka att inte hoppa av gymnasiet utan gå på endast utvalda lektioner, t.ex i Engelska och kanske något annat ämne som du gillar. På så sätt får du undervisning i engelska.
    På vilket sätt önskar du annars få lektioner i engelska? Att kommuner skulle bekosta en privat lärare som skulle ge dig lektioner som individuell undervisning (just specifikt anpassat för dig) har jag tyvärr väldigt svårt att tro. Det är mycket dyrt. Jag tror inte kommunen har råd att göra så.
    Det ges undervisning i engelska inom studieförbund, där hen som studerar betalar för att delta. Den möjlighet är öppen för alla och du behöver inte hjälp från KAA för att anmäla dig om du har råd. Att KAA skulle betala avgift för din undervisning på ett studieförbund har jag ganska svårt att tro.
    Vad KAA brukar göra är att upplysa ungdomar om att de kan och bör skriva in sig på Arbetsförmedlingen. Några utbetalningar för att delta i AF´s program kan man förvänta sig i bästa fall när man fyller 18 år (ej innan dess).
    Jag vill be dig att titta på Korr-on-line/Distansgymnasiet som numera har i uppdrag att ge gymnasial undervisning till de som inte kan gå i den "vanliga" gymnasieskolan. Se om du vill försöka komma in på den skolan och läsa på distans.
    Från den terminen under vilken du fyller 18 år kan du påbörja läsa på en folkhögskola. Se information på framtid.se/studier/folkhogskola