Hej Sarah,
    behörig lärare i Sverige är hen med lärarlegitimation för rätt ålder på eleverna och de rätta ämnena i sin lärarexamen (undervisningsämnena). Att bli lärare i ett ämne, t.ex i Engelska, är i Sverige ovanligt. Kan bli svårt att få en heltidstjänst eftersom de flesta ämneslärare på gymnasiet är behöriga i 2 ämnen och ämneslärare på högstadiet (årskurserna 7 - 9 på grundskolan) är behöriga i tre ämnen.
    Du kan titta på ämneslärarutbldningar på studera.nu

    Det finns flera olika vägar till att bli behörig (legitimerad) lärare i engelska eller i bland annat Engelska.
    Vill man trots eventuella framtida svårigheter med att få en heltidstjänst bli lärare endast i ett ämne då läser man tillräckligt antal högskolepoäng i "sitt ämne" och söker sedan möjlighet att komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.
    Du kommer i så fall behöva läsa minst 90 hp (högskolepoäng) i engelska, men helst 120 hp. På heltid läser man 30 hp per termin. Det är alltså 3 terminers studier på heltid i engelska på högskolenivå som är minimikravet för att ev.kunna komma in på KPU för att bli lärare i engelska på grundskolan. För gymnasielärare kommer krävas 120hp i engelska (om det blir huvudämnet eller enda ämnet).
    En mycket säkrare väg är att gå via Ämneslärarprogrammet och läsa mot lärarexamen som gymnasielärare i engelska + ännu ett ämne till (utbildningar är 5 eller 5,5 år långa men mot slutet uppnår man lärarexamen och kan ganska direkt få ut lärarlegitimation). Hittar du ett program som du vill söka till se vad det programmet kräver för särskild behörighet (det kan bero på vad det andra ämnet blir, t.ex om man vill bl.a bli lärare i samhällskunskap, så krävs godkänt betyg i gymnasiekurs Samhällskunskap 2).
    Ämneslärrprogrammen mot lärare i engelska och svenska brukar för särskild behörighet kräva godkänt betyg i samhällskunskap 1b (för att godkända betyg i engelska 6 och i svenska 3 ingår redan i grundläggande behörighet, vilket man alltid måste ha inför ansökan till svenska högskole-/universitetsutbildningar). Samråd gärna med studievägledare på lärarhögskolorna.
    Se gärna flera yrkespresentationer på www.framtid.se
    t.ex yrke/lärare och yrke/språklärare