Johanna

    Hej! -Om man utbildar sig till engelska lärare, hur stor är chansen att få jobb utomlands om man är svensk? -Och om man jobbat som engelskalärare i ett land och lärt sig det språket bra, finns det möjlighet att lära ut det språket i andra länder sedan eftersom man har en lärarutbildning i grunden? och i så fall hur ska man göra då för att få undervisa i det språket? -Jag undrar även hur man ska tänka om man vill kunna lära ut i redan engelsktalande länder? Tack på förhand! Mvh Johanna Hultgren

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    utomlands finns ett mindre antal svenska skolor: grundskolor och gymnasieskolor - inte så många och inte i alla länder, men de finns. Min uppfattning är att det som svensk (alltså med svenska som modersmål) är lättare att få jobb utomlands på en svensk skola, än på en "vanlig skola".
    Engelska är ett språk som är modersmål i många länder och det finns många som både har lärarutbildning och engelska som modersmål, och vore jag rektor på en skola, då skulle jag inge i första hand anställa ngn som ska undervisa i ett språk som inte är dennes modersmål, om det finns de som söker samma jobb och har det språket som sitt modersmål.
    För dig som ska bli lärare - tänk på hur mentalt påfrestande är det att "översätta" mellan flera för dig främmande språk; t.ex att du ska undervisa i engelska i t.ex Spanien eller Latinamerika och behöver förklara om engelsk grammatik på spanska och sedan rätta översättningsuppgifter som eleverna har gjort där de översätter mellan spanska och engelska. Det är ofta stor påfrestning. Det är mycket lättare att jobba med flera språk om ett av de språken är ens modersmål, alltså om du förklarar om engelsk grammatik på svenska eller om du lär ut svensk ordföljd på engelska (eller franska, eller tyska...).
    Det finns givetvis exempel på att lärare undervisar i diverse olika ämnen, bl.a flera främmande språk och inget av språken är deras modersmål. Men det är svårt (kanske omöjligt) att konkurrera mot ngn sökande till lärartjänst om hen både har lärarutbildning och har språket som sitt modersmål vilket betyder att hen inte bryter bl.a.

    I olika länder gäller olika regler och reglerna också kan ändras. T.ex tidigare var yrket lärare i Sverige ett yrke där det ej fanns legitimation men nu är behörig lärare den med Legitimation från Skolverket. Hur det är i andra länder - kan vara olika från land till land.

    tips! Fundera över att utbilda dig till lärare i svenska som andraspråk och i ännu ett ämne som är "mycket allmängiltigt" som t.ex matematik, fysik, kemi, biologi eller geografi. Den bästa kombinationen vore, enligt min åsikt - svenska som andraspråk och matematik om du har som mål att få jobb som lärare utomlands. Jag tänker så här: matematik är ett av ämnena som det undervisas i - i alla länder och undervisning i matematik brukar vara obligatorisk för barn och ungdomar, så många lärare behövs. Svenska som andraspråk  - här tänker jag att som lärare med modersmål Svenska, kan du försöka "införa" undervisning i svenska (samma tanke som att vissa gymnasieskolor i Sverige undervisar i t.ex japanska).

    Hänvisningar/lästips:
    - yrkespresentation Språklärare (utgår ifrån de svenska reglerna och förhållandena);
    - listan på svenska gymnasieskolor utomlands.