Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,
    en intressant fråga du ställer; men som också är mycket svårt att svara på! Om du kikar på framtid.se/yrke/enhetschef - så står det om utbildning att man kan ha diverse olika utbildningar. Oavsett vilken utbildning man har, finns ingen garanti på att få jobbet som Enhetschef.
    ***
    Om man tittar på vilken utbilnding Enhetschefer inom Soc.omsorg brukar ha - så är det oftast socionomexamen (alltså de har grundutbildning från socionomprogrammet).

    • : Men behöver man arbetserfarenhet eller kan en nyexaminerad bli det direkt efter examen om den söker? Eller ska man välja en inriktning jobba där ett tag och sedan söka chef tjänst?
    • Anna :

      Det är mycket ovanligt att man som nyutexaminerad skulle få en chefs-tjänst; finns inga förbud mot det, formellt sett, men det vanligaste är att man arbetatar i rätt så många år, kanske minst 10 år... innan man kan ha en rimlig chans att få chefsjobbet på sin arbetsplats eller på en annan arbetsplats inom samma bransch.
      Du får också gärna läsa mitt svar. Jag har skrivit ett nytt SVAR på din fråga. :)

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jo, det stämmer det som Julia har svarat att diverse olika utbildningar kan leda till att man får jobbet som Enhetschef, t.ex kan Enhetschefen för Utbildningsförvaltningen ofta vara utbildad lärare eller SYV.
    Och chefen för kommunens Fastighetskontor brukar ha sin grundutbildning inom fastighetsskötsel, kan t.ex vara utbildad fastighetsförvaltare eller Byggnadsingenjör.
    Enhetschef för "Konsument och Medborgarservice" får gärna ha juristexamen (alltså grundutbildning från juristprogrammet).
    Och chefen för Miljöförvaltningen är ofta en miljövetare i grunden.

    Men vid sidan av sin grundutbildning brukar man även ha kurser i ekonomi, ledarskap, arbetsrätt, gruppdynamik och konflikthantering.