SYV-besökare
    Hej, som studie- och yrkesvägledare på en skola har man ofta ont om tid. Jag söker därför enkelt och bra sätt att jobba med att visa på yrkesvariation för eleverna. Läste en undersökning som påstår att en genomsnittlig grundskoleelev på "högstadiet" kan nämna cirka 15 yrken, men det finns ju många fler! Tack på förhand för era tips och förslag!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Kollegan!
    Jag förstår att det är ofta ont om tid när man jobbar på en skola.
    Vi har därför skapat en bra sajt www.framtid.se där över 2.ooo yrken presenteras. T.ex kan man gå in på https://www.framtid.se/yrken/temadagarnas-yrken välja där rätt månad som t.ex nu, Oktober: Temadagar i Oktober, https://www.framtid.se/yrke/temadagar-i-oktober och där ser man utvalda yrken för oktober med hänvisningar (varför man valde just det yrke, med tanke på en viss temadag). Om vi tar de som är från idag, 24 oktober... se nedan:

    24 OKTOBER
    FN-dagen - till minne av att FN-stadgan trädde i kraft

    FN-jobb

    Raggsockans dag

    Fårklippare

    27 OKTOBER
    Världsdagen för audiovisuellt kulturarv

    Kulturarvspedagog

    Internationella Nalledagen - firas på Theodore Roosevelts födelsedag och bakgrunden till nallebjörnen sägs vara att Roosevelt blev erbjuden att döda en infångad björnunge under en björnjakt, men vägrade och ur detta har namnet teddybjörn föddes och i folkmun refereras det idag ofta till en "nalle".

    Lekterapeut

    Arbetsterapins dag

    Arbetsterapeut

    Internationella skolbiblioteksdagen - Syftet med dagen är att dra uppmärksamhet till betydelsen av skolbibliotek i barns lärande. Forskning visar att elever presterar och utvecklas bättre samt får bättre läsförståelse om de har tillgång till välutrustade skolbibliotek som är integrerade i undervisningen.

    Skolbibliotekarie

    28 OKTOBER
    Internationella animationens dag

    Animatör

    Bilens dag

    Bilmekaniker

    29 OKTOBER
    International Internet Day

    Webbutvecklare

    Internationella psoriasisdagen - I hela världen lever mer än 125 miljoner människor med psoriasis. Internationella Psoriasisdagen behövs för att belysa de psoriasissjukas situation och för att skapa större förståelse för vad det innebär att leva med psoriasis och psoriasisartrit.

    Dermatolog

    31 OKTOBER
    Halloween

    Kalaskoordinator

    Magins dag

    Magiker

    Världsdagen för städer

    Landskapsarkitekt

    Som SYV på en skola kan man och också BÖR samarbeta med övrig personal. SYV-en kan be lärarna i svenska, samhällskunskap och övriga passande ämnen att utforma uppgifter till individuella- och till grupparbeten så att eleverna lär sig om fler yrken.
    Men även helt ensam kan en SYV t.ex skriva ut och sätta upp på en SYV-tavla info om "dagens" eller Veckans yrke och byta ut med jämna mellanrum.
    Man kan försöka engagera elever genom att be dem att ta fram Månadens, Veckans och Dagens-yrken utifrån deras egna idéer och förslag. Det finns många event som kan uppmärksammas och som har kopplingar till yrken.