Vilma

    Hej! Jag gick samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet och saknar behörighet till att söka till läkare. Jag kommer även att behöva höja min merit upp till 2 poäng om man kollar tidigare antagningspoäng. Jag tänkte att jag kunde gå ett tekniskt basår samtidigt som jag studerar biologi + ämnen jag behöver höja mig i. Men min fråga är ifall det finns andra, enklare, alternativ? Skulle det vara några problem om jag vill höja mig i 2-3 ämnen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma,
    det viktigaste är att bli BEHÖRIG, alltså uppnå godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Detta för att obehöriga prövas ej. Även om du fick hösta resultatet på högskoleprovet till exempel, så får du utan godkända betyg i de natur.vet.kurserna och matte 4 ingen som helst chans att komma in.
    Så, börja med att skaffa dig behörighet och gör samtidigt högskoleprovet (möjlighet till det finns 2 ggr om året).
    Ang. höja betygen - har du redan nu max i meritpoäng, 2,5? det man bör börja, tycker jag är att försöka få max i merit, om du ännu inte har det redan nu. Sedan blir det då Prövningar i de kurser vilka ingår i ditt examensbevis.

    Lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng
    fråga.syv/info/prövning

    Studie- och yrkesvägledare