patrik
    Jag är en kille och undrar om vilken är det enklaste yrkes programmet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Patrik!

    Det finns 12 nationella yrkesprogram och jag undrar om du menar utbildning som kommer att ge möjighet att lättast få jobb? Eller om du menar att det är lätt att läsa på gymnasiet? :)

    Där det blir (enligt prognoser) lättast att få jobb är som Undersköterska och då bör man söka till Vård- och omsorgsprogrammet, som Kock och då söker man till Restaurang- och Livsmedelsprogrammet och som Tekniker inom Industri - och då söker man Industritekniska programmet på gymnasiet.

    Vad blir det just för dig lättast att läsa beror på dina intressen och egenskaper. Det är lika mycket obligatorisk matte, svenska, engelska, samhällskunskap och andra "teoretiska" ämnen på nästan alla yrkesprogram men få undantag: t.ex läser man Svenska 2 på VO, vilket man inte gör på de övriga yrkesprogrammen. Men matte är det exakt lika mycket som man läser på alla yrkesprogram.

    Om man gillar laga mat är det lätt att läsa till kock, men om man inte alls är intresserad - kan det bli en plåga. Detsamma gäller i alla de andra yrken, t.ex. den som är intresserad av bilar, tycker det är jätteroligt och lätt att läsa till bilmekaniker men en annan perso skulle tycka det är tråkigt och svårt.

    Gör test på GymnasieGuiden och se vad du får för resultat & tips på passande program.

    Lycka till!

    Julia Syv

    Se information om privat vägledning ("blå ord" i våra svar är klickbara länkar :) där du ser hur du anmäler dig till det.

    I ett kort skriftligt svar är det helt omöjigt att diskutera på ett bra sätt kring vilken av EE eller VF som skulle för just dig vara lättare att läsa för då måste man lära känna dig och det kan vi inte här på Fråga SYV göra. Du skulle behöva träffa någon vägledare personligen /eller i alla fall via Skype/ och den möjligheten erbjuder vi i en ny form - inom Privat vägledning.  Det är NYHET! sedan ca 2 veckor, en ny tjänst som vi har infört.

    Jag hoppas du kommer fram till vad du vill söka i första hand och att du blir nöjd med ditt val!

    • : jag menar lätt att läsa på gymnasiet.
    • Julia : Det som du är intresserad av blir mycket lättare att läsa än annars. Vad är du intresserad av?
    • : Men om vi jämför el och vvs är båda lik varandra?
    • Julia : Jag kommer nu att utöka mitt svar till dig, se ovan om en stund.
    Läs alla kommentarer