Amanda
    Hej! Jag undrar vart och hur jag ska gå till väga för att endast göra två kurser? Jag har gått två år på två olika linjer och har bestämt mig för att inte gå tillbaka till skolan pga olika skäl. Jag vill göra kurserna matte 2a och naturkunskap 2 för att få behörighet att studera till djursjukskötare på slu. Hur ska jag gå till väga för att göra detta på distans? Jag har ej gått naturkunskap 1 måste jag gå den innan jag går 2 eller kan man gå naturkunskap 2 direkt?
    • Anna : Vi avråder från att hoppa av gymnasiet om man inte har ngt. annat att "gå till" som t.ex ett jobb eller studier på en folkhögskola. Vi råder att hålla sig kvar på utbildningen där man är antagen och försöka göra sitt bästa i skolan samtidigt som man söker jobb eller andra studier; och i så fall Byter man till jobb eller till andra studier... för att annars är risken stor att man står utan någon utbildningsplats eller annan sysselsättning eller inkomst. :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    utbildningar på SLU är högskole-&universitetsutbildningar; du behöver alltså även EXAMENSBEVIS eller på annat sätt bekräfta att du har Grundläggande behörighet;

    även Särskild behörighet behöver du ha, men Alltid - grundläggande behörighet till alla utbildningar på högskolenivå, i Sverige.

    Komvux tar in från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år (eller om du får ut Studiebevis efter 3 år på gymnasiet, kan du vara yngre).

    Folkhögskolorna tar in från 18 år; det är Allmänna kurser på folkhögskolorna som du behöver läsa - mot omdöme om Grundläggande behörighet (det tar, som kortast 1 läsår).

    Ang. Naturkunskap
    Nk2 bygger på Nk1b;
    Nk1b består av 2 små kurser: Nk1a2 och 1a1.
    Om du kan skaffa dig kunskaper på egen hand - kan du, om du inte längre är gymnasieelev, anmäla dig till Prövningen. För att anmäla sig till en prövning behöver man inte visa upp några betyg. Prövningsavgift är 500 kr. Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en läst kurs.

    Om du inte vill eller kan skaffa dig examensbevis - sök jobb.
    När du har jobbat i 3 år (från den dagen du fyllde 19 år) + några få godkända kurser på gymnasiet - blir du, enligt de nuvarande reglerna bedömd ha Grundläggande behörighet till högskolestudier; du måste då bli 22 år gammal, som yngst (då arbetslivserfarenhet börjar räknas från den dagen du fyller 19 år).
    Särskild behörighet måste du också skaffa dig.
    För konkurrens - göra Högskoleprovet. Anmälan till HP som skrivs 20 okt2019 börjar idag och pågår till 2 sept; avgift - 450 kr.

    Hänvisningar/lästips:
    allmän info om prövningar - fragasyv.se/info/prövning
    yrkesbeskrivning - yrke/djursjukskötare
    om studier på folkhögskolorna - framtid.se/studier/folkhogskola
    om Reell kompetens - antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag