Alexander
    hej, jag undrar om man behöver läsa en entrepenör utbildning på Högskola, eller om det räcker att läsa det på komvux. Men jag undrar även ifall jag skulle misslyckas med mitt företag, vad finns det för jobbmöjligheter med en utbildning från komvux?
    Alltså kan jag få ett jobb med entrepenör utbildning från komvux?
    Mvh Alexander

    1 Svar

    Vägledare SYV

    hej Alexander!
    Yrket Entreprenör är i Sverige icke-reglerat, finns alltså inga regler på vilken utbildning man måste eller kan ha, utan det finns exempel på att folk lyckades med sina företag utan någon som helst utbildning, och så finns det exempel på att misslyckas med hur mycket utbildning som helst, flera högskoleutbildningar, forskarutbildning och man kan också bli Nobelpristagare men misslyckas med sitt företag. Så, vilken utbildning man känner att man vill skaffa sig eller tycker att man behöver skaffa sig är helt upp till dig.
    Givetvis är det bra att läsa företagsekonomi, företagsamhetskurser mm och m.fl men det finns inte ngt garanti på att med viss utbildning lyckas med sitt företag. Och svar på frågan om du kan få jobb med komvux-utbildning så är det en fråga till de som anställer. Komvux utbildar på grundskolenivå och på gymnasial nivå. På gymnasial nivå finns det få yrken som är reglerade, exempel på de reglerade yrken som kräver endast gymnasiala utbildning är:
    Elektriker
    och
    Yrkesförare.
    Tips! läs gärna om yrke/entreprenor-egenforetagare och om andra yrken på www.framtid.se

    • : okej, så skulle jag misslyckas med mitt företag så kommer jag behöva ha en ny utbildning i ett annat ämne?
    • Anna : Ja, om du vill jobba inom ett yrke som kräver viss utbildning, så behöver du i så fall skaffa dig den utbildningen.