Hedvig

    Hej, jag börjar den naturvetenskapliga linjen med inriktningen natur nu till hösten och har redan börjat tänka på vilka ämnen som jag vill läsa som program fördjupningar. Jag har då tänkt att välja matte 5 och kanske engelska 7. I poängplanen står det inte än om matte 5 eller engelska 7 erbjuds men på det öppna huset jag gick på sa matte läraren jag pratade med att matte 5 erbjuds. Är det obligatoriskt att skolan erbjuder matte 5? Får jag annars läsa programfördjupningen på en annan skola? Kan jag kontakta skolan och fråga vilka programfördjupningar de erbjuder?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hedvig; matte 5 och engelska 7 kommer du /förhoppningsvis/ läsa under åk3, dvs från hösten 2020... och på så lång sikt kan inte någon gymnasieskola veta hur deras fördelning av lärartid kommer att se ut.
    Att erbjuda matematik 5 eller engelska 7 är inte obligatoriskt. De kurserna är populära för de ger meritpoäng, bland annat. Det är också lärarbrist!

    De kurser som är obligatoriska proiriteras, för att utan betyg i de obligatoriska kurser kan inte eleverna ta ut sina examensbevis.
    Det är inte förbjudet att fråga gymnasieskolorna vilka kurser de erbjuder - men de kan endast svara ang. vilka kurser som är pågående nu och vilka kurser som "har för avsikt" att erbjuda i framtiden; detta för att ingen rektor vet om hen ska kunna få tag på lärare som ska undervisa. Det är ju tyvärr lärarbrist, som råder.

    Att läsa kurser på en annan gymnasieskola går, som regel, inte. Detta pga det är just Din gymnasieskola som kompenseras (ekonomiskt) för att ge dig undervisning. om en annan skola skulle ta in dig - skulle de gå "minus" ekonomiskt, för att de får ej kompensation från staten för att erbjuda undervisning; och att vara inskriven på 2 olika gymnasieskolor samtidigt kan man inte... det funkar inte, så som systemet är uppbyggd idag.
    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    ANNA

    • : Tack för svaret. Förhoppningsvis erbjuds kurserna!!
    • Anna : Ja, förhoppingsvis kommer de att erbjudas. Lycka till! vi håller tummarna!