Kimia
    Hej
    Är det lättare att komma in på biomedicinsk analytiker om man har arbetslivserfarenhet från sjukvården?,eller räcker det med att man antingen har höga betyg eller hög resultat av hp?.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    arbetslivserfarenhet till högskolestudier ger mycket sällan några fördelar.
    Det är enbart i fall krav ställs (inom särskild behörighet) på arbetslivserfarenhet
    eller
    om det blir Alternativ antagning (ännu en urvalsgrupp).
    Så vitt vi vet, så finns inget av det vid antagning till Biomedicinsk analytiker. Om utbildningsansvariga bestämmer att öppna Alternativ antagning just det året och på den högskolan dit du vill söka - vet vi ännu inte. Jag skulle inte hoppas speciellt mycket på det.

    Jag är därför nästan säker på att arbetslivserfarenhet kommer inte att ge några fördelar vid ansökan till Biomedicinsk analytiker. Det som gäller för att få plats är att vara bland de som har högst betyg eller högt resultat på högskoleprovet - för att få plats på utbildningen.

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret!,kan det vara så att man får 1,5 av (2,0)möjliga och kommer ännu inte in?.Mvh
    • Milla : Ja, det kan det vara. Om det t.ex. ges 15 platser för dem som söker på HP och det finns fler än 15 personer som får högre än 1,5, så kommer de in och då finns det inte någon plats för den, som "bara" har 1,5. Det är de med HÖGST resultat av dem som söker som kommer in. Mvh Milla
    • : Ok,tack,hur många gånger kan man ha sökt och inte kommit in?.Mvh
    • Milla : Obegränsat, det vill säga hur många som helst. Mvh Milla
    • : Så är konkurrensen stor?.Mvh
    • Liselotte : Ja!
    • : ok,är det som läkarprogrammet angående konkurrensen?Mvh
    • Liselotte : Nej, konkurrens till läkarutbildningen är ännu mycket tuffare. Det är lättare att komma in på BMA än på Läkare.
    Läs alla kommentarer