Yousif

    Jag har F i ett antal ämnen som jag studerat på gymnasiet där bl.a kurserna samhällskunskap 2 och psykologi 2 ingår. Min fråga är ifall jag nu i komvux kan ersätta dessa två kurser med två helt andra kurser som exempelvis geografi 1 och affärsjuridik som ger lika många gymnasiepoäng som de två kurserna jag fått F på. Målet med mina studier är att eventuellt komma in på sjuksköterskeprogrammet och där är behörigheten endast matematik 2, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Yousif!

    för att svara på din fråga måste man veta om du i slutet av gymnasiet fick Examens- eller studiebevis? I examensbeviset kan inget ändras. Om du fick ut examensbevis måste du höja betygen i samma kurser som ingår i ditt examensbevis.
    Om du fick studiebevis, gör du planering mot examensbevis med SYV på komvux. Och då kan du läsa andra kurser än samhällskunskap 2 och psykologi2, eftersom de kurserna inte är obligatoriska för examensbevis från komvux.

    • Yousif : Tack för svaret! Jag fick nämligen inget examensbevis då jag inte uppnådde minst 2250 gymnasiepoäng och kommer nu planera mot att få just det.
    • Anna : i så fall föreslå att SYV på komvux inkluderar i din planering de kurser som du vill läsa. De kurser du frågar om är inte obligatoriska, i alla fall inte på komvux. Se i utbudet på komvux i din kommun vilka kurser som erbjuds och föreslå till SYV-en som ska göra planering mot examensbevis för dig vilka kurser du vill läsa.