K

    Hej! Jag ska gå i ett program som kräver fysik 2, biologi 2, kemi 2 och matematik 4 för särskild behörighet. Jag har klarat av alla nivåer inklusive de ovannämnda men ville gärna ersätta 1-kurserna, eller i alla fall fysik 1a, med naturkunskap 1 eller 2. Är detta möjligt? Vad jag vet, är detta möjligt med tanke på att innehållet av ämnen är densamma samt att jag varken behöver eller vill behålla dessa längre, då jag har allt jag behöver, nämligen 2-kurserna.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    jag kan inte veta vad du menar med att "ersätta"... Det jag vet är att Naturkunskap 2 innehåller DELAR AV kurserna fysik1a, kemi1 och biologi 1 och därför behöver man inte läsa nk2 om man redan har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi 1. Kurserna nk2 och tre kurser inom natur.vet ämnena är dock absolut inte likvärdiga.. detta för att nk2 läser man på 100 undervisningstimmar och de tre andra kurserna på 350 undervisningstimmar, alltså man kan betydligt mer om fysik, kemi och biologi om man fick godkäda betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 jämfört med om man fick godkänt betyg i nk2.

    På vilket sätt vill du "ersätta"? Om du har grundläggande behörighet och godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4 - är du behörig till den utbildning du söker till... om jag förstår dig rätt. Varför vill du "ersätta", hur och på vilket sätt?

    • : Det jag menar med "ersätta" är att byta ämnet med naturkunskap 1 eller 2. Kemi 1 och biologi 1 behöver jag inte byta, dock är det fysik 1a jag syftar på med tanke på att naturkunskap kan sägas vara samma sak. Ja det stämmer att studietimmarna kan variera, men detta kan hjälpas på andra sätt.
    • Anna : OM DU HAR EXAMENSBEVIS - från gymnasiet eller från komvux, då kan inget i exam.beviset ändras i efterhand, över huvudet taget. Vilket dokument har du som bekräftar att du har grundläggande behörighet till högskolestudier?
    • Anna : ang. "timmar kan variera" så är det så att i kursen Naturkunskap 2 ingår EN DEL av kursen fysik 1a. Alltså kan inte fysik1a "ersättas" av naturkunskap 2. Och definitivt inte heller av nk1b då det är en lägre kurs än nk2.
    • Anna : Om du har dokument som bekräftar din Grundläggande behörighet som ej innehåller fysik1a kurs, och du sedan dess har godkänt begtyg i fysik2, då är du behörig (vad gäller fysiken). Ingen kräver att du ska specifikt uppvisa betyg i fysik1a, om din utbildning kräver fysik2. Men om fysik1a ingår i "paketet" t.ex i examensbeviset då måste du höja betyget i just den kursen, alltså i fysik1a för att få högre jämförelsetal. Sådana är reglerna. Och vad du eller vi tycker spelar i detta fallet ingen roll. :)
    • : Nej, jag har inte examen från gymnasiet. Jag har läst fysik 1a tidigare i naturprogrammet, men är nu i komvux där andra regler gäller. Hur blir det i det här fallet?
    • Milla :

      Läser du mot examensbevis på komvux nu? jag skriver nu ett nytt svar till dig.

    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, utifrån din kommentar gissar jag på att du läser på Komvux mot examensbevis.
    Och du vill komma in på en högskoleutbildning sen, då gissar jag att du läser mot högskoleförberedande examen. Men du kan också med yrkesexamen från komvux + godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 (som kan ingå i examen eller finnas utanför examensbeviset) ändå bli behörig till högskoleutb.
    Godkända betyg i kurser som din högskoleutb.kräver för Särskild behörighet måste du (under alla omständigheter) ha - och de  betygen kan ingå inom examensbeviset eller finnas på separata utbildningsdokument.
    ************
    Har du gjort planering mot examensbevis med SYV på komvux? Om Ja - se vilka kurser som kommer ingå i ditt exam.bevis.
    Om nej - boka tid med SYV på komvux för planering mot examensbevis.

    ... Om examensbevis från komvux: det finns 2 typer av bevis - Yrkes-examensbevis och högskoleförberedande examen. Med yrkesexamensbevis kan man komma in på högskola-universitet men yrkesexamen kräver inte att det inom examen ingår svenska 2,3 och eng 6 - men godkända betyg i de kurserna måste man ha (för behörighet till högskola).
    Examensbevis från komvux innehåller kurser á 2400 poäng. Av dem 100p. Gymnasiearbete (som måste ingå med rätt tema och godkänt betyg,E). Av de resterande 2300poäng är det många "fria poäng" - där vilka kurser som helst får ingå.
    Idrott och häsla 1 får ej ingå i exam.bevis från komvux.
    Max 150p. betygsatta med F får ingå. Men det är givetvis bra att inte ha några F betyg i sitt examensbevis.
    Det finns inga regler som säger att fyik1a måste nödvändigtvis ingå i exam.bevis från KOMVUX. Dock måste du komma upp till 2400p. totalt - för "volymens skull". Om du även utan fysik1a och idrott1 kommer upp till 2400p. - finns det då ingen anledning att ha fysik1a in i ditt exam.bevis, tycker jag - om det är en kurs med lägre betyg. Du kan annars kanske göra prövning i fysik1a och ta då den kursen in i ditt exam.bevis med det högre betyget, som du får genom en prövning?

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Hej Milla!

      Mycket tacksam för ditt detaljerat svar. Har jag förstått rätt att jag inte behöver ha fysiken trots att jag har gått naturprogram där fysik är grundläggande? Ja, jag siktar mot att få mitt examen och kan behöva b.la fysik 2 för särskild behörighet.

    • Milla :

      Frågan om examensbevis från Komvux är inte helt lätt att svara på... "högskoleförberedande" examen ska "så mycket som möjligt likna examensbevis man får på gymnasiet", så det är också ofta en "tolkningsfråga" om vilka kurser som ska ingå. Tolkningsföreträde är det rektor på komvux som har; dock kan ansvaret vara på vissa komvux delegerat till biträdande rektorn eller till SYV. Jag har sett exam.bevis från "naturvet.programmet" på komvux som saknade fysik1a, kemi1 och biologi1 men hade då inkluderat fysik2, kemi2 och biologi2 samt matte 1 - 4 (de studerande siktade på läkarprogrammet). Om du vet vilka kurser du behöver för Särskild behörighet och det är just de kurserna som ändå kommer räknas in (betygen kommer bidra till ditt jämförelsetal) då är det lika bra att inkludera just de kurserna inom exam.bevisets 2400 obligatoriska poäng. För övrigt försöker man ta in (förutom de strikt obligatoriska kurserna) endast de kurser i vilka man har högre betyg; detta för att ha så högt meritvärde som möjligt.
      OBS! komvux uppgift inkluderar inte att se till att utfärda exam.bevis med så högt meritvärde som möjligt. Komvux utfärdar många ggr exam.bevis utan ngn tanke på hur högt meritvärde som den studerande skulle kunna fått om man lagt ner tid på att sätta ihop examen med högre meritvärde... För den studerande är det givetvis en stor fördel att få ut exam.bevis med högt meritvärde, men om komvux hade det som mål - då skulle studierna ta oändligt lång tid pga många vill i så fall läsa många kurser och det är dyrt. Så, det är mycket möjligt att du får ut exam.bevis så fort du uppnår kraven - utan ngn tanke på hur högt meritvärde du kommer att ha.

    • :

      Riktigt tacksam. Önskade om jag hade mer syv som dig.

      Mvh

      K

    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer