Anna
    Hej.

    Jag har valt Matematik 5 och Matematik Specialisering som utökad kurs. Dessa kommer ge mig merit.

    Jag undrar nu om jag kan ersätta mitt E i gymnasiearbete mot en av dessa kurser så att endast en av meritkurserna räknas in som utökad kurs?

    (Så att mitt jämförelsetal blir på 2 600p istället för 2 700p)

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Anna,
    svar på din fråga är att du inte behöver oroa dig om att det "bara är E" i gymnasiearbete för att det är bara två betyg: E och F som finns när Gymnasiearbete betygsätts. Läs på Skolverkets hemsida http://www.skolverket.se/skolformer/gymnasieutbildning/gymnasieskola/gymnasiearbetet
    Du skriver inte vilket program du går, men jag gissar på Natur /eller Teknik/.
    Om du återkommer med en ny fråga där du uppger vilket program och vilken inriktning du går - kan jag ge dig ett bättre svar. Men allmänt gäller: man måste följa programstruktur och det är endast inom Individuellt val och programfördjupningar (och inriktning) som man kan välja kurser. De flesta kurser är obligatoriska /som t.ex. Gymnasiearbete/.
    Ang.Meritpoäng - inom Mattekurserna kan man max få 1,5 Meritpoäng. Är Matte 4 en kurs, som du behöver för behörighet till den högskoleutb., som du vill söka? Detta frågar jag för att försäkra mig om att du inte kommer att läsa en av Mattekurserna "i onödan" - om du även utan den kursen uppnår 1,5 Meritpoäng i Matte, så får du inga Meritpoäng för den där extra Mattekursen.
    Läs info- om Meritpoäng på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Totalt kan man få max 2,5 Meritpoäng och om du t.ex. har godkänt betyg i Engelska / (1,0 Meritp.) och även har några Merit poäng inom Moderna språk,så kanske du inte kan få så mycket för Matte och behöver bara läsa Matte 5 för att uppnå max antal Meritpoäng.

    Tillbaka till den ursprungliga frågan: du behöver inte oroa dig över E i Gymnasiearbete för att man inte kan få högre betyg i den kursen.

    Bästa hälsningar!
    Julia SYV
    Hej Anna,
    se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/TE.pdf
    längst ut till höger står det info- om Gymnasiearbete.

    Är Matte 4 en kurs, som du behöver för behörighet till just din högskoleutb.? Om inte, vinner du inget på att läsa både Matte 5 och Matte Special. för att du uppnår ändå max antal Meritpoäng i Matte.

    Det finns inte så mycket utrymme att "laborera" med att välja kurser, för att alla gymnasiegemensamma och programgemensamma ämnena samt gymnasiearbete är obligatoriska.
    Sedan är den en av inriktningarna, som du måste ha alla kurser inom. Men programfördjupningar väljer man och Matte 4 kan erbjudas som en "programfördjupande" kurs - se info- på länken ovan, programplan för Teknikprogrammet. På så sätt skulle man kunna ersätta en av programfördjupande kurser med Matte 4. Om du har lägre betyg på någon programfördjupande kurs, kan du fundera på den lösningen & prata med SYV på ditt program om det.

    Vänliga hälsningar
    Julia SYV
    • : Okej, jag går på teknikprogrammet med inriktning Informations- och medieteknik.
    • : Men kommer inte gymnasiearbetet sänka mitt snitt extremt mycket då jag har A-B i alla ämnen?
    • : Betyder detta att man aldrig överhuvudtaget kan få 20.0 med det nya betygsystemet?
    • : Jag menade utan meritpoäng. Låt mig formulera om frågan, Kan man aldrig nå 22,5 poäng även om man har A i alla kurser och full merit?
    • : Tack så mycket för svaren,
    • Mikael : I kursen Gymnasiearbete kan man få två betyg, F eller E och man måste ha E för att få ut Gymnasieexamen & få behörighet till att läsa på högskolenivå. Betyg i Gymnasiearbete räknas inte med när man räknar ut Jämförelsetal, så det är helt lugnt: E i Gymnasiearbete kommer inte att sänka konkurrensvärde på dina betyg, eftersom E är det högsta betyg som man kan få i Gymnasiearbete.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anna,
    jag vill komplettera ett svar som du har tidigare fått från min kollega.

    Det som gäller är:
    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som inte får tas bort.
    Betygsskala för Gymnasiearbete består av F-E /d v s bara av två betyg "icke-godkänt" eller "godkänt"/. Betyg i Gymnasiearbete ingår inte i beräkningen av Jämförelsetal/Meritvärde = medelvärde av dina gymnasiebetyg.
    Mer info- finns på http://www.skolverket.se/skolformer/gymnasieutbildning/gymnasieskola/gymnasiearbetet
    och på
    https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf (där det på s.2 i Faktabladet står bl a: "Gymnasiearbetet räknas inte med" under Rubriken
    Så här räknar du ut ditt jämförelsetal och ditt meritvärde, andra stycke, sista mening).

    Andra delen av din fråga handlade om kurser för Meritpoäng och där fick du redan mycket bra och fullständig information.
    Hälsningar
    Mikael SYV