Fatima

    Hej, Jag undrar, om man har läst Naturkunskap 1 och 2 kan man ersätta det istället för Kemi 1?

    • Anna : Du måste förklara mycket mer kring din fråga. På vilket sätt menar du "ersätta"? Har du examensbevis i gymnasiet eller från komvux? Ingår betyget i kursen kemi1 i ditt examensbevis?
    • Fatima : Jag har examensbevis i gymnasiet men har inte läst Kemi då jag har läst på Ekonomiprogrammet. Men jag har läst Naturkunskap 1 och 2. Så jag blev lite fundersam kan man ersätta Naturkunskap 1 och 2 mot kemi 1 om det nu krävs inför ett högskoleprogram?
    • Anna : Om Kemi1 krävs inför ett högskoleprogram då måste du ha godkänt betyg i kemi1. I Naturkunskap2 ingår endast en del av kursen kemi1, inte hela kursen, därför kan inte betyget i nk2 godtas i stället för betyget i kemi1.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima!
    Jag bad dig svara på några frågor - se min kommentar till din fråga.
    Utan att veta någonting om din situation eller på vilket sätt du vill "ersätta", så kan jag berätta om vissa fakta:
    i kursen Naturkunskap 2 ingår delar av kurserna kemi1, fysik1 och biologi1. Kursen Naturkunskap 2 (och även kursen Naturkunskap 1b) är lika stor (volymmässigt) som kursen Kemi1 men kursen kemi1 innehåller mycket mer kemikunskap än naturkunskap 2 (eftersom i nk2-kursen ingår även fysik-delen och biologi-delen).
    Vidare gäller: i examensbeviset som man får på gymnasiet eller på komvux kan ingenting ändras. Vill man få högre meritvärde måste man antingen få fler meritpoäng eller få högre betyg i samma kurser som ingår i ditt examensbevis.
    Om du läser mot examensbevis på komvux då är det möjligt att du kan skippa kursen kem1 och ha endast kursen kemi2 i ditt examensbevis. Det är också möjligt att du kan ta ut examensbevis utan att ha kemikurser i ditt examensbevis.
    Det är annars möjligt att ta ut examensbevis med F betyget i kemi1.
    Om du inte vill eller kan berätta mer om din situation, prata med SYV-en på den skola du läser nu. Om du inte läser på någon skola se om det i din kommun finns vägledningscentra. Annars kan du vända dig till SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.