Lina
    Hej! Jag vill bli psykolog. Jag har dessvärre inte tillräckligt bra betyg för att kunna komma in på psykologprogrammet, och därför har jag funderat på att läsa upp betyget på några stycken kurser på komvux. Det finns dock två kurser som jag tror att jag kommer ha svårt för att läsa upp till ett tillräckligt högt betyg: Matte 3b och Idrott och Hälsa. Matte 3b valde jag som individuellt val och ingick alltså inte i mitt gymnasieprogram som är Samhällsprogrammet med inriktning media. Kan jag läsa exempelvis sociologi och ersätta någon av ovan nämnda kurser med den även om jag inte behöver sociologi för att bli behörig till psykologprogrammet?

    Mvh, Lina
    • Peter : Läser du åk3 nu eller är du klar med gymnasiet? Om du är klar med gymnasiet, har du fått examensbevis eller studiebevis?
    • : Jag läser åk3 för tillfället. Vad är skillnaden mellan examensbevis och studiebevis?
    • Peter : Man "låser in" sina kurser i Examensbeviset.
    • Peter : Man kan kanske jämföra med att bygga en bil... när bilen är färdigmonterad - då är det "färdigt": man vet vad det är för modell och i framtiden kan man endast ersätta delar som är SAMMA DELAR, av samma modell - de får vara nyare men de får inte ha en annan form eller storlek, för de passar inte till den bilmodellen.
    • Peter : Däremot om "bilen inte är färdigmonterad" utan det är en hög med lösa "delar" - /Studiebevis/ - kan man av de delarna montera en Annan modell - använda en del av de delar som redan finns + skaffa en del nya delar /kurser/ och färdigmontera bilen sen - så blir det en annan modell på bilen.
    • Peter : Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    • : "En elev som uppfyller kraven för gymnasieexamen ska få ett examensbevis när eleven har avslutat ett nationellt program och har fått betyg på alla kurser och på det gymnasiearbete som ingår i elevens individuella studieplan."
    • : Oj. Det var inte meningen att skicka endast det.
    • : Men innebär det att om jag skulle få ett F i matte 3b så får jag studiebevis och inte examensbevis och kan då ersätta den med t.ex. sociologi på komvux och få högskolebehörighet?
    • Peter : Nej! med 100 F-poäng uppfyller du fortfarande kraven för examensbevis. Det är F i gymnasiearbete som sätter stopp för examensbeviset. Det är också F i t.ex svenska 3 - på ett högskoleförberedande program. Alternativt ska man ha fler än 250 F-poäng. För att 250 F-poäng är maxgräns för att få examensbevis. Men "problemet" är att du med examensbevis från Komvux kommer att endast prövas i BII-urvalsgruppen, där högre betyg krävs.
    • Peter : Kraven för gymnasieexamen kan du se här https://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    • Peter : Om du nu får Examensbevis från gymnasieskola - prövas du med det meritvärde i BI-direktgruppen. om du sedan höjer ditt meritvärde, prövas du både i BI /med det gamla meritvärde/ och i BII /med det nya, högre, meritvärde/. I BII, kompletteringsgruppen, är det Oftast svårare att komma in - då många kompletterar upp till 22.5 - det högsta meritvärde man kan få.
    • : Yes, jag har koll på att jag hamnar i BII gruppen när jag läst komvux så det är BII jag har kikat på när jag kollat antagningspoängen. Visste dock inte att jag kunde söka med mitt gamla BI-värde också, så det var bra att du förklarade. Tack så mycket för alla svar. Något klokare har jag nog ändå blivit :).
    • Liselotte : Med "det gamla BI-värde" skulle du kunna söka ENDAST om du får EXAMENSBEVIS på gymnasiet. Detta pga Studiebevis ger ej Grundläggande behörighet och som Obehörig, prövas man inte över huvudet taget, inte i någon urvalsgrupp till högskola. För kännedom: Det är Yrkeshögskola som kan ta in obehöriga.
    • Liselotte : Läste din fråga och svar/kommentarer och tänker på att även "bara" godkänt betyg i matte 3 ger dig meritpoäng. Om det inte är så att du Redan Har Max i merit - då ger godkänt i matte 3 dig 0.5 i merit och i så fall höjer även E-betyg ditt meritvärde (höjer lite men ändå höjer: det du förlorar i jämförelsetalet kompenseras "med råge" genom höjning i meritpoäng).
    • : Jag har redan fullt med meritpoäng
    • Mikael : Ok, då behöver du inte matte 3 för meritpoäng ..
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lina!

    Jag ställde några frågor i kommentaren till din ? - pga svar på dem är avgörande för att jag ska kunna svara på din fråga.

    Det är olika situationer - om du redan har Examensbevis eller inte.

    Matte 3b - spelar ingen roll om du har den som Individuellt val - den ingår inom programmets 2500 poäng och alla betyg räknas in.

    Om du redan har Examensbevis - då behöver du höja betygen i exakt samma kurser /med undantag inom matte... du kan nämligen läsa eller göra prövningar i matematik 1a och 2a och betygen kommer att räknas in i stället för 1b och 2b/.

    Om du inte har Examensbevis - kan du ta ut Examensbevis från komvux. idrott och hälsa 1 kommer inte ingå i Examensbevis från komvux. Du kan vid planering av examensbevis från komvux ersätta en del icke-obligatoriska kurser med nya kurser.

    Hälsningar

    Peter syv

    • : Nu nämnde du bara matematik 1 och 2, men kan jag anta att detsamma gäller för 3? Att jag kan ersätta 3b med 3a?
    • Peter : Det finns inte några andra mattekurser på nivå 3 än 3b och 3c.
    • Peter : a-spår i matte slutar med 2a. På nivå tre finns det endast 3b och 3c. På nivå 4 finns det endast matte 4, inga spår alls.