Studie- och yrkesvägledare
    Hej,
    Man kan läsa information om att Naturkunskap 2 är ersättningsbar i olika kombinationer beroende på vilket program eleven har läst. Men hur ser det ut med Naturkunskap 1a1/1a2 alternativt 1b om eleven har läst Biologi 2, Kemi2 och Fysik 2? Eleven är intresserad av att söka till Förskollärarutbildning som kräver Naturkunskap 1a1/1a2 alternativt 1b som särskild behörighet.
    Med vänlig hälsning: Kia Ahola Törmänen/SYV

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Kia,
    om man har behörighet vad gäller NK2 anses man ha behörighet vad gäller "lägre kurser", dvs NK1b eller Nk1a2 och 1a1... det är alltid så att ex. i fall matte 3 krävs och man ej har betyg i matte 3 men har godkänt betyg i matte 4, anses man vara behörig... detsamma gäller inom Naturkunskap och andra ämnen också.

    Om eleven ex. har godkända betyg i Biologi2, Kemi2 och Fysik 2 - då är eleven behörig vad gäller Naturkunskap 1b. Förklaring: för att ersätta nk2 räcker det med godkända betyg i "kombinationen": fysik1a, kemi1 och biologi 1.
    Har man godkänt betyg i fysik2, anses man vara behörig även i en lägre kurs, som i detta fallet är fysik1a. Och på samma sätt inom kemi och fysik och även inom naturkunskap.
    Hälsningar
    D: