Dan
    Hej!
    För Slutbetyg måste man ha 600 poäng kärnämnen med bl.a. Naturkunskap A, 50 p.
    Övriga kurser med minst 1750 poäng. Om man inte har läst Naturkunskap A utan i stället Naturkunskap 1b, 100 p kan man ersätta Naturkunskap A med Naturkunskap 1b. Får man i så fall 650 poäng kärnämnen (med NK1b) och 1700 poäng övriga ämnen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Dan,

    i >> en tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux12.pdf ser man att motsvarighet till Naturkunskap A är en ny kurs Naturkunskap 1a1, som är lika står, dvs är á 50 p.

    Om en person har godkänt betyg i naturkunskap 1b kan man "klyva" den kursen (Rektor kan fatta beslut om det - eller SYV, om den rätten är delegerat till SYV av rektor) - och då får personen två betyg - ett betyg i kursen Nk1a1 och samma betyg i kursen Nk1a2.

    Ett annat alternativ är om personen gör Prövning i Nk1a1 (chansen finns att man kan få högre betyg i den kursen än i Nk1b, då Nk1a1 utgör första, lättare del, av den större kursen).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte