elev

    Hej jag har eg. rätt till sva men placerades i sve. Nu fick jag ju bra betyg (B) men kjag undrar om det går att skriva prövning i SVA istället? Ngn annan hade sagt att om rektor beslutat om svenska så kan man ej ändra t SVA sen . Själv trodde jag att det gick! Konstigt… Btw handlar om komvux och har ingen examen så ingen kurs är låst…

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du inte har tagit ut examen från gymnasiet, kan du försöka få betyg i Svenska som andraspråk och ta in det i ditt examensbevis från komvux. Kanske behöver du göra prövningar, för att komvux kanske inte bereder dig plats på SAS, svenska som andraspråk (pga du redan har godkänt betyg i svenska), men sök läsa SAS på komvux. Kommer du in - jättebra! kommer du inte in - se om du kan förbereda dig genom självstudier och anmäla dig till prövningen/prövningar. Du får alltså skriva prövningar i SAS och om du får högre betyg i SAS än i svenska, kan du ta in de betygen in i ditt examensbevis från komvux. Så tolkar i alla fall vi reglerna, men FRåGA SYV utfärdar inte examensbevis. Rektor på komvux kommer ha sista ordet. Men du kan också samråda med skolverket, ring 08-527 33200,