Sia

    Hej! Jag gick Sam-beteende men fick ingen examensbevis för jag fick 3 F i ma2b , naturkunskap 2 samt ledarskap och org. Sammanlagt i snittbetyg blev det 2100 Min fråga är får jag ersätta dessa kurser mot andra kurser? Som t.ex Eng7, filosofi 2 och moderna språk 5? Sammanlagt blir det 2350 och då blir jag behörig till att söka t högskolan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sia,

    du måste göra planering mot examensbevis - tillsammans med SYV på komvux.
    Filosofi 2 är en liten kurs á 50 poäng. Om undervisning i filosofi 2 och moderna språk 5 finns på komvux i din kommun (där du är folkbokförd) måste du få reda på hos komvux i din kommun.
    Angående matematik (om du behöver ha betyg i matematik 2b in i ditt examensbevis) så beror det på "vilket program som du ska ta examen ifrån". Och här är det också viktigt vad temat för ditt gymnasiearbete är. Har du godkänt i gymnasiearbete på gymnasiet? Är temat för gymnasiearbete strikt kopplat till samhällsvetenskapsprogrammet? I så fall måste du antingen ta in betyget i matte 2b in i ditt examensbevis eller göra om gymnasiearbete.
    Matematik 2b får ingå i examensbevis med betyget F. Det kommer givetvis dra ner ditt meritvärde, men om målet för dig är att uppnå grundläggande kompetens (även om du samtidigt får lågt jämförelsetal/meritvärde) så kanske du vill ta in F i matte 2b in i ditt examensbevis i stället för att läsa en annan kurs + göra om ditt gymnasiearbete.
    Allt detta måste du diskutera med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    OBS! från 1 juli 2021 (om du tar ut examensbevis från komvux då) kommer vissa "lättnader" att införas, det blir friare vilka kurser som får ingå från examensbevis från komvux.