J

    Hej! Har tidigare läst ma2b och ma3b på gymnasiet, och har godkänt betyg i de båda så de står med på examensbeviset. Läser just nu naturvetenskapligt basår, bla ma2c och 3c. Jag undrar om c-kursernas betyg kan ersätta b-kursernas betyg? Och får jag ens betyg i c-kurserna om jag redan läst b-kurserna? Eller är det enda alternativet prövning?

    • : Just c-kurserna är inget krav för utbildningen jag planerar att söka till efteråt, är kanske värt att tillägga.
    • Mikael : Var läser du basåret? På komvux, på en folkhögskola eller på högskolenivå?
    • : På komvux, men du får gärna förklara skillnaderna, hade varit intressant att veta.
    • Anna :

      Eftersom du läser på komvux och får då betygen i de "vanliga gymnasiala" kurserna, då kommer högre betyget räknas in: alltså om du har olika höga betyg i matte 2b och 2c, kommer det högre betyget räknas in. Och detsamma gäller matte 3b och 3c - oavsett i vilken kurs av de två som du har högre betyg, kommer det högre betyget räknas in. Sedan kommer också betygen i kurserna som krävs för särskild behörighet till just ditt högskoleprogram räknas in. T.ex om du söker högskoleingenjör eller civilingenjörsutbildning, där fysik2 och matte 4 krävs och också kemi (1 eller 2), då kommer just de betygen räknas in, alltså betyget i fysik2 (ej i fysik1a). Läser man basåret på folkhögskola eller på ett universitet, då får man inte gymnasiala betyg. Folkhögskola ger omdöme. Univsitet/högskola sätter betygen i en annan skala och innehåll i kurserna är vehöver inte vara identisk med gymnasiala kurser. Därför behåller man det meritvärde man hade på sitt examensbevis från gymnasiet om man kompletterar på folkhögskola eller högskola-universitet. Kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du glömde att skriva om var du läser ditt basår. Se fråga som Mikael SYV ställer i kommentar till din fråga. Utifrån ditt svar på den frågan, kommer vi också ge olika svar.

    Det som gäller, oavsett var du läser basåret är att i examensbeviset kommer ingenting att ändras. Det är ett "låst" dokument.