Estelle

    tack och lov för det! tack och lov för det! tack och lov för det tack och lov för det

    • Julia : Vilken kommun är du folkbokförd i?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
     vilken rolig och ovanlig fråga! den frågan kan inte jag minnas vi skulle ha fått förut... ! :)
    Tror tyvärr inte det blir lätt att få ersättning för resorna i detta fallet, men kan inte säga definitivt "nej" heller. Vet inte... Tror inte det, är mitt svar.
    Det är inte förbjudet för skolorna att hjälpa elever med resekostnaderna, men jag kan inte säga att det är elevens rättighet. Fråga både på din egen skola, på den gymnasieskolan där du ska skugga och även på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.
    Nu är det ont om tid - om du ska skugga redan i övermorgon så tvivlar jag på att du hinner få ett svar innan dess. Om du inte har råd - måste du tyvärr avstå i så fall... men om du åker och betalar, kan du sedan få svar att du har ju redan betalat och då hade du ju råd...
    Jag undrar hur du ska åka till den gymnasieskolan varje dag i 3 år om du ska läsa din gymnasial utbildning på den skolan sen? Är det inte för långt för att dagligen pendla? Som gymnasieelev borde du få åkkortet för att åka till skolan - men som grundskoleelev tror jag tyvärr inte du kan få ngn ersättning... men fråga gärna på din egen skola, på gymnasieskolan och på "kommunen"/utbildningsförvaleningen.
    Det är bra att skugga men om alla elever ska skugga flera ggr och varje gång får ersättning på 150kr. för resekostnaden och sedan en del av eleverna kanske inte ska läsa på ngn av de skolorna de skuggade på (kanske pga de ej blir behöriga till gymnasiet, över huvudet taget - så blir det stora kostnader .... och om du ska få, då borde alla andra elever från din kommun som också vill åka och skugga också få ersättning - multiplicerar man då 150kr med antal grundskoleelever i din kommun så blir det dyrt.... .
    Som sagt, kort svar - vi kan inte svara på den frågan.
    Skulle jag gissa tror jag du får Nej men jag blir glad om du får ett Ja ...

    Du kan imorgon fråg SYV på din skola och din klasslärare/mentor eller på skolans expedition om din skola har ngn sort Månadskort för resor inom regionen som personal får låna och om du i så fall kan låna det kortet (men då tror jag dina vårdnadshavare får skriva under att i fall du tappar kortet, blir de ersättningsskyldiga, dina vårdnadshavare, alltså - sådana kort brukar vara dyra: månadskortet kan gå på 2.000 kr och årskortet kan gå på långt över 10.000 kr... - det blir då stressmoment för dig att inte bli av med kortet...).
    Du kan se om det finns info om det på din kommuns hemsida, på din grundskolans hemsida eller på gymnasieskolans hemsida.

    Hör gärna av dig sen och berätta hur det gick.

    Vänligen och lycka till!
    Julia syv