Elin
    Hej! jag vill komma in på Etologi och Djurskyddsprogrammet på SLU! därför har jag nu påbörjat komvuxstudier för att faktiskt bli behörig. Men nu när jag precis har kommit in på Biologi 2 så läser jag att den kursen ibland kan ersättas med djurens biologi.

    Funkar det även för etologi och djurskyddsprogrammet? Är det då "onödigt" för mig att fortsätta med biologi 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    har du examensbevis från Naturbruksprogrammet ? Har du godkänt betyg i kursen "Djurens biologi"? I så fall kan du utnytta en generell ersättningsmöjlighet:
    men jag tycker samtidigt att du kan gott fortsätta läsa biologi 2 på komvux; delvis pga du kan fördjupa din kunskap; och delvis pga du kanske även kan höja ditt meritvärde. Om du får högre betyg i biologi 2 än "snittet" av dina nuvarande betyg (kurser som finns i ditt examensbevis) - höjs ditt meritvärde.
    Du kan - för säkerhetsskull - höra med studievägledare på SLU och/eller med Antagning.se; det är Antagning.se som bedömer om sökande till högskola är behöriga eller inte och även räknad ut meritvärde.

    Bästa hälsningar

    ANNA