Oda
    Hej,
    Jag vill gärna läsa till dietist på universitetet. Jag gick samhällskunskap på gymnasiet och läste även extra Naturkunskap 2b. Jag läste på SLU:s hemsida att man kan översätta Naturkunskap 2 till Fysik 1, Biologi 1 och Kemi 1 - hur gör jag detta?

    Jag bestämt mig för att plugga utomlands i Norge eller Danmark och man måste ha behörighet i Fysik 1, Biologi 1 och Kemi 1. Så min fråga är egentligen - kan jag bli behörig i dessa ämnen? Hur gör jag detta och bevisar det för skolorna jag söker in till?

    Tack så mycket på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oda,

    Naturkunskap 2 innehåIIer deIar av bioIogi1, fysik1 och kemi1. Och det funkar "omvänt", dvs om man för behörighet behöver godkänt betyg i Naturkunskap2, men man redan sedan innan har godkända betyg i fysik1, kemi1 och biologi1, då behöver man inte läsa naturkunskap 2.

    Däremot om du för behörighet behöver Fysik1, Kemi1 och Biologi1, skuIIe du kunna slippa läsa dem bara om redan hade godkända betyg i Fysik2, Kemi2 och Biologi2, dvs i "överliggande", svårare kurser i samma ämnen.

    Om du inte har godkända betyg i Fysik2, Kemi2 och Biologi2 - behöver du läsa eller göra prövningar i Fysik 1, Kemi1 och Biologi 1.

    I Fysik finns det en mindre kurs - Fysik 1b1 och en större kurs Fysik 1a, som är på 150 poäng. Jag tror du behöver godkänt betyg i den större kursen, Fysik 1a, men kontrollera gärna med skolan dit du vill söka.

    De tre kurser Fysik1a, Kemi 1 och Biologi 1 är på sammanlagt 350 poäng och du kan läsa dem på heltid under en termin, t o m lite snabbare, på 17.5 veckor (då man läser 20 gymnasiepoäng per vecka om man läser på heltid).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    Julia SYV